I dag presenterer Mediebedriftenes Landsforening (MBL) fasiten som viser opplagsutviklingen til norske aviser og ukeblader i 2014.

– Det er til å legge skjul på at 2014 har vært et krevende år for bransjen og at 2015 blir like krevende, sier styreleder Didrik Munch i Mediebedriftenes landsforening.

Se oversikt over alle tallene nedover i saken.

Helge Holbæk-Hanssen, fagsjef i MBL
Helge Holbæk-Hanssen, fagsjef i MBL
Aftenposten øker ledelsen

Fordi opplagstallene i år telles på en ny måte (se faktaboks) gir det relativt store utslag.

Aftenpostens morgenutgave er landets største avis med klar margin, og får et nettoopplag på 222.000 aviser, nesten 8000 mer enn ifjor (med ny tellemåte).
– 2014 var preget av at stadig nye forretningsmodeller kom på banen, slik at vi innførte et helt nytt telleregime. Tallene som presenteres i dag kan ikke sammenlignes med gamle tall. Det blir som å sammenligne pærer og epler, sier fagsjef i MBL Helge Holbæk-Hanssen.

VG taper 26.000

For VG slår derimot den nye tellemetoden motsatt vei.

Avisen faller fra et nettopplag på 164.000 aviser til 138.000.

LES OGSÅ: 50.000 abonnenter på VG+ telles ikke

Utsatt etter konflikt

Opplagstallene presenteres normalt i februar, men ble utsatt på grunn av uenighet om hvordan de skulle presenteres.

De kommersielle direktørene i Dagbladet og Dagens Næringsliv nektet å ­presentere opplagstallene slik Schibsted-avisene, Amedia og Polaris Media ville.

LES OGSÅ: Frykter opplagstull

Ville ha fire tall

Schibsted, Amedia og Polaris Media ville bare at det skulle legges frem ett samlet opplagstall, mens Dagens Næringsliv og Dagbladet ønsket at man også skulle rapportere papir­avisopplag, digitale abonnementer og kombinasjonsabonnementer.

– Jeg mener det må være åpenhet om alle disse fire tallene. Åpenhet og transparens bør være et prinsipp for bransjen, selv om også jeg kan forstå at det for abonnementsaviser kan være fristende å kunne si at «nå har opplagstrenden snudd» fordi man beregner «tvangsbundling», papir og digitalutgaver samlet. De faktiske forhold tåkelegges, sa kommersiell direktør Per Brikt Olsen i Dagbladet til DN.

Presenterer fire tall

Til slutt ble partene enige om å presentere fire tall: papiropplag, digitalt opplag, et beregnet totalopplag og løssalg.

LES OGSÅ: For første gang har nettutgavene større daglig dekning enn papiravisene i Norge.

LES OGSÅ: Se og Hør-fallet fortsetter

Saken oppdateres.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.