- Vi omorganiserte TV2.no for to år siden, sier redaktør Bård Espen Hansen i TV 2.no.

- Før det var det en miks av promo for TV 2 og nyheter. Nå er det redigert som et klassisk tabloid nyhetssted.

Nyheter, sport og underholdning er de tre områdene TV2s nettutgave satser på. I tillegg til video, selvfølgelig.

Det siste året har trafikken virkelig skutt i været. På mobil ligger antall daglige sidevisninger 61 prosent høyere nå enn på samme tid ifjor.

Og antall unike mobilbrukere har økt med 52 prosent i samme periode.

Les også i Dagens Næringsliv i dag: Mobilbrems for VG og Dagbladet dnPlus (+)

Mobil nettvekst

Snitt daglige sidevisninger på mobil. Periode: Uke 20-23

Kilde: TNS Gallup Mobil Topplisten

 

Flere ganger er det klassiske nyhetshendelser som Charlie Hebdo-angrepet som virkelig får fart på skuta.

- Alle nyhetsnettsteder vokste veldig da det smalt i Paris i januar. Det var en oppsiktsvekkende bratt vekst. Men da de andre falt litt tilbake, klarte vi å bli liggende der, sier Hansen.

Tatt med storm

- Stormen «Ole» på Vestlandet kom kort tid etterpå. Der var TV 2 Nyhetene helt massive og hadde bilder av store bølger fra overalt der de traff kysten. Det ble en kjempesuksess på nett, sier Hansen.

Olav Haugan er redaksjonssjef for Nyhetene på TV2.no.

- Og så hadde vi skuddene i København. Jeg tror de tre hendelsene markerte oss veldig som nyhetssted, sier han.

Facebook-vennlig

En annen viktig forklaring på trafikkveksten er at TV2.no i større grad klarer å publikum til å engasjere seg i sakene sine på Facebook. Nettsamfunnet er en stadig viktigere trafikkilde og leverer nå mellom 25 og 40 prosent av all trafikk på TV2.no.

Les også: Advarer mot Facebook-jag dnPlus

- Vi lykkes bedre enn alle andre i sosiale medier og er større enn VG på Facebook i rekkevidde og engasjement. Det en viktig årsak til at vi vokser så mye, sier Bård Espen Hansen.

Betaler for boosting

TV2.no-redaktøren bekrefter imidlertid at nettstedet også betaler for økt eksponering av oppdateringene sine på Facebook, såkalt boosting av poster.

- Vi har et beskjedent markedsføringsbudsjett i TV2.no som er mindre enn én prosent av omsetningen på cirka 150 millioner. Noe av dette brukes på FB, og dreier seg kun om noen tusenlapper i uken, sier han.

Les også: Sosiale medier gir NRK-løft dnPlus

Krymping og lekeautomater

Kuriosa bidrar også godt - som forskningssaken om at penis krymper hvis man ikke bruker den nok og virale saker fra den store verden som «avsløringen» av hvorfor gripekloa på lekeautomaten «alltid» slipper taket når du får tak i premien bidrar godt.

Høyt engasjement

Men ifølge Olav Haugan deles ordentlige nyhetssaker minst like mye.

- Saken fra Chicago i forrige uke om gjennombrudd i kreftforskningen er faktisk allerede den fjerde mest delte av alle våre saker hittil i år, sier Haugan.

Det hjelper godt at TV 2 Nyhetene har 275.000 følgere på Facebook, bare noen få tusen færre enn konkurrenten VG.

Men det som virkelig får det til å smelle i boksen, er det høye engasjementet.

Les også: Facebook skrur til algoritmen for å løfte frem vennene dine

Mange likes, delinger og kommentarer gjør at TV 2s saker når ut til nyhetsstrømmene hos hele 2,7 millioner nordmenn.

- Heksekunsten er å lage innhold folk liker. Det er det vi har klart, mener redaktør Bård Espen Hansen.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

- Kjempegøy å være statsminister, synes skuespiller Trond Espen Seim  

Netflix for journalistikk dnPlus

Jay-Z og Beyonces Oslo-besøk ble et mareritt for VIP-sjåføren  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.