Dagens Næringsliv gjør store endringer i ledelsen av avisen. Torsdag offentliggjorde sjefredaktør Amund Djuve det nye redaktørkollegiet i DN:

· Janne Johannessen (41) blir redaktør for nyhet og dagsorden, med ansvar for både løpende nyhetsdekning og DNs anerkjente miljø for undersøkende journalistikk. Johannessen kommer fra rollen som innholdssjef i DN, der hun har hatt ansvar for større satsinger i nyhetsavdelingen. Johannessen begynte i DN som reporter i 2001.

· DNs profilerte kommentator Kjetil B. Alstadheim (51) fortsetter som politisk redaktør med ansvar for all menings- og debattjournalistikk. Han har hatt denne rollen siden 2014. Alstadheim begynte i DN som politisk reporter i 1996 og ble kommentator i 2005.

· Live Fedog Thorsen (36) blir redaktør for historiefortelling og livsstil. Hun får ansvaret for feature – og livsstilsjournalistikk i alle kanaler inkludert D2 og DN lørdag. Hun har jobbet i DNs featureavdeling siden 2006 som journalist og redaksjonssjef for både Magasinet og D2.

· Ingeborg Volan (40) blir redaktør for publisering og visuell journalistikk. Det innebærer ansvaret for DNs overordnede innholdsstrategi, publisering til alle kanaler, redaksjonell utvikling samt ansvar for visuell journalistikk på tvers av fagområdene foto, design, video og grafikk. Hun kommer fra stillingen som redaktør for leserengasjement i DN, og har bakgrunn fra bl.a. NRK og Adresseavisen.

Redaktører får nye roller

– Jeg er særdeles godt fornøyd med dette redaktørkorpset. Vi rigger oss for å videreføre den unike DN-kvaliteten i den digitale verden. Sammen besitter disse fire redaktørene journalistisk teft, evne til å sette dagsorden både med raske nyheter, unike avsløringer og sterke meninger, svært god trend- og samfunnsforståelse og spisskompetanse på strategi, endringsledelse og digital utvikling. Vi og DN-redaksjonen skal utvikle den gode, kritiske DN-journalistikken enda mer på de digitale kanalenes premisser, sier Amund Djuve i en pressemelding.

Nyhetsredaktør Tor M. Nondal, featureredaktør Gry Egenes, og kommersiell direktør Ole Johan Sjaastad får nye roller i DN- og NHST-systemet:

· Gry Egenes blir redaktør for metode og etikk, og skal bygge opp kompetanse om blant annet undersøkende journalistikk, metode og etikk i den nye organisasjonen.

· Tor M. Nondal blir redaktør med ansvar for redaksjonelle utviklingsprosjekter.

· Ole Johan Sjaastad blir prosjektdirektør med ansvar for utviklingen av et nytt inntektsområde for DN.

– Denne omfattende omorganiseringen medfører en nødvendig fornyelse av hele DN. I en slik fornyelse er det også viktig med kontinuitet og at vi viderefører mye av det som har gjort DN til det journalistiske og kommersielle kvalitetsproduktet vi er. Derfor er jeg glad for at Gry, Ole Johan og Tor bidrar til denne fornyelsen ved å gå ut av kolofonen og ledergruppen, og at de samtidig vil være viktige bidragsytere i kraft av deres erfaring og kompetanse i de nye stillingene, sier Amund Djuve i pressemeldingen.

Ansatte direktører i sommer

I sommer ansatte Djuve også flere nye direktører for kommersielle og tekniske avdelinger:

· Tinna Gudmundsdottir (38) blir direktør for den nye målgruppeavdelingen. Hun får ansvar for hvordan mediehuset jobber med å forstå sine ulike brukergrupper, og skal jobbe på tvers av hele DN-organisasjonen for å sikre godt samarbeid og felles prioriteringer. Hun kommer fra stillingen som redaksjonssjef for Etterbørs i Dagens Næringsliv og har bred redaksjonell ledererfaring fra DN og Dagbladet.

· Fredrik Loennecken (36) fortsetter som brukermarkedsdirektør med ansvar for alle inntektene fra abonnements- og innholdssalg. Han ble ansatt med dette ansvarsområdet i DN i 2018, men rykker nå opp i Djuves sentrale ledergruppe. Han har bakgrunn fra Aftenposten og Schibsted-systemet.

· Julie Lundgren (32) er direktør for strategi og produktutvikling. Hun ble ansatt i en lignende stilling i DN i 2018, da kom hun fra rollen som leder for kommersiell forretningsutvikling i DN. I den nye organisasjonen får hun ansvaret for strategiutvikling, forretnings- og produktutvikling samt merkevarebygging og prosjektstyring for hele Dagens Næringsliv. Hun har også bakgrunn fra Schibsted.

Bjarne Dramdal Erichsen (59) blir direktør for forretningsstøtte og fellesfunksjoner. Han skal lede en nyopprettet avdeling med ansvar for å automatisere og forenkle prosesser i hele mediehuset. Dramdal Erichsen kommer fra stillingen som produksjonsredaktør i DN, der han blant annet har hatt ansvaret for å automatisere produksjonen av papiravis. Den stillingen har han hatt siden 2001, og fra tidligere han bakgrunn fra VG og Drammens Tidende.

I forrige uke ansatte Djuve også Hege Kosberg som ny direktør for reklame og kommunikasjon. Hun har erfaring fra TV 2, og kom fra stillingen som direktør for kundeopplevelse i konsulentselskapet Bouvet. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.