Fredag morgen var det offisielle startskuddet for nye Dagens Næringsliv etter flere måneder med både omorganisering og en frivillig sluttpakkerunde. Samme dag som den nye organisasjonen presenteres, slapp sjefredaktør Amund Djuve to nyheter:

– Vi utlyser åtte nye stillinger i dag. Og kommentator Terje Erikstad blir vår finansredaktør, sier han i en pressemelding.

Stillingene som lyses ut fredag er fem reporterstillinger, en redaksjonell utvikler, og to spesialister på brukermarked.

Terje Erikstad vil ta plass i et helt nytt nyhetsrom. Han får selskap av børskommentator Thor-Christian Jensen og økonomikommentator Bård Bjerkholt.

– En del av den skjerpede satsingen på raske nyheter er å gi leserne våre gode analyser. Derfor flytter våre tre viktige profiler på økonomi, markeder og finans i disse dager inn i nyhetsrommet vårt, sier Djuve i pressemeldingen.

Ifølge pressemeldingen er han er svært fornøyd med Erikstads nye rolle i organisasjonen.

– Han er blant landets aller mest kunnskapsrike på sitt felt. Brukerne våre har allerede stor glede av hans sylskarpe analyser om finansmarkedene.

Bekymrer seg ikke

Omorganiseringen i DN kommer for å rigge avisen for en digital satsing. Tidligere denne høsten har Djuve ansatt en helt ny redaktørgruppe, flere nye direktører, og lagt en helt ny mellomlederkabal. Ifølge meldingen vil endringene styrke DNs muskler både til å dekke løpende nyheter og til å sette dagsorden ofte.

– Vi skaper Norges viktigste næringslivs-, samfunns- og økonomijournalistikk. Nå skal vi ta en like sterk posisjon digitalt som vi har på papir, sier Djuve og fortsetter:

– Når vi lager viktig kvalitetsjournalistikk på digitale flater, så må vi forstå brukerne våre enda bedre. Den nye organisasjonen har blant annet fått en målgruppeavdeling som skal være lesernes advokater internt.

Tidligere denne uken annonserte Schibsted at de skal ansette 30 nye journalister i E24, VG, Aftenposten, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende for å satse på næringslivsstoff.

Dagens Næringsliv har de siste årene fått økt konkurranse om økonomi- og næringslivsstoff. Djuve sier i meldingen at dette skjerper, men ikke bekymrer han. Avisen har nettopp vært gjennom en frivillig sluttpakkerunde som ble begrunnet med inntektsfall og behov for å få kostnader under kontroll.

– Hvorfor lyser du ut åtte stillinger umiddelbart etter kuttrunden?

– Det er fordi vi nå har endret organisasjonen, kuttet kostnader og fått økt fleksibilitet og handlekraft. Det gjør at vi kan møte økt konkurranse ved å ansette nye journalister som skal sikre at vi vinner kampen om lesere og abonnenter, sier Djuve til DN.

– Er dette et direkte svar på at Schibsteds satsing?

– Vi har lenge vært forberedt på at det vil komme tøffere konkurranse, og det kom kanskje tidligere enn vi har sett for oss, og det er derfor vi har endret organisasjonen. Det gjør at vi kan møte økt konkurranse ved å ansette nye journalister.

Høye ambisjoner

Det er abonnementsinntektene som er DNs viktigste inntektskilde, også på det området er ambisjonene høye.

– Eksklusivt kvalitetsinnhold er en helt sentral grunn til at vi har god vekst i digitale abonnementsinntekter. Nå må vi jobbe enda smartere med digitalt salg og sørge for at våre nye abonnenter blir hos oss lengre, sier brukermarkedsdirektør Fredrik Loennecken i pressemeldingen.

Han opplever for tiden økt etterspørsel etter heldigitale abonnementsavtaler til bedrifter, og har lansert nye sponsoravtaler som git norske studenter full DN-tilgang.

– Den nye organiseringen av DN støtter perfekt opp om vekststrategien vår, så jeg gleder meg til fortsettelsen, sier Loennecken.

En av de nye DN-lederne er Janne Johannessen, redaktør for nyhet og dagsorden.

– Leserne kan glede seg til et enda bedre DN.no. Nå har vi de råeste markedsreporterne i samme avdeling som noen av de beste pennene og de mest erfarne graverne i landet. Det gir oss en unik mulighet til å bygge lag som tar leserne med på innsiden av norsk nærings- og samfunnsliv – alt fortalt på nye og engasjerende måter, sier Johannessen i meldingen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.