I en pressemelding tirsdag opplyser selskapet bak TVNorge, Fem og Max at det går mot nedbemanninger.

Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland sier til DN at det dreier seg om en omstrukturering av virksomheten.

– Det er en omstilling for å tilpasse oss utfordringene vi ser kommer frem i dag, sier Skoland.

Rundt 13 personer vil kunne rammes av nedbemanningen.

De ansatte ble orientert på et allmøte tirsdag.

– Det er alltid trykket stemning når slike beskjeder blir meddelt, sier Skoland om hvordan nyheten ble mottatt av de ansatte.

Han vil ikke kommentere i hvilke avdelinger de 13 årsverkene skal kuttes.

– Jeg ønsker ikke å gå inn på selve prosessen når vi står midt oppi den.

– Er dette en beslutning som er tatt fra norsk hold, eller kommer det ovenfra?

– Dette er en prosess vi kjører i Norge, fordi vi mener det er behov for å ta grep for å beholde vind i seilene. Vi er i en bransje der det er kontinuerlig behov for omstrukturering, sier Skoland.

Tøffe valg

Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen understreker i pressemeldingen at omstruktureringen frigjør midler til å øke investeringen i norsk innhold.

– Vår viktigste prioritering fremover er å øke investeringene i norsk innhold og digitale tjenester, og styrke den digitale kompetansen. Det er helt nødvendig for å lykkes i det norske tv-markedet. Men det innebærer også at vi hele tiden må søke løsninger som frigjør midler til nettopp dette. Og det innebærer noen ganger noen tøffe valg, sier Austvoll Jensen i meldingen.

Det er bare ett år siden sist Discovery Networks varslet nedbemanning i Norge. Da skulle antall ansatte reduseres med ni årsverk, ifølge nettstedet Kampanje.

Også for to år siden, i april 2016, fikk staben beskjed om at 35 årsverk ble overflødige.

Ifølge siste tilgjengelige årsregnskap, for 2016, var det 155 ansatte i den norske virksomheten til Discovery Networks.

Klubben rystet

Klubbleder Jon Hærnes i Discovery er ikke fornøyd med at TVNorge-eieren nå gjennomfører sin tredje oppsigelsesrunde på to år. Han forteller at situasjonen oppleves krevende for de ansatte.

– Vi syns det er ille at vi nok en gang står i den situasjonen at en bedrift som tjener gode penger velger å si opp folk. Dette er tredje runden med oppsigelser på to år, og vi anser det nå som én lang kontinuerlig prosess det er krevende å stå i, skriver Hærnes i en tekstmelding til DN.

Uenige med ledelsen

– Omstilling er ingen quick-fix. Vi opererer i et marked som er i stadig endring, og må derfor kontinuerlig utfordre oss selv på å tenke nytt, og ikke gro fast i gamle strukturer. Og vi må ta grep når vi er på offensiven. Da er sjansen størst for å lykkes, sier Tine Austvoll Jensen, sjef i Discovery Networks Norge.

Prosessen selskapet nå skal inn i vil innebære nedbemanninger, heter det i meldingen. Samtidig vil selskapet styrke den digitale kompetansen i flere av selskapets avdelinger.

Jensen sier målet er å frigjøre midler som kan reinvesteres i norsk innhold, sport, og digitale tjenester.

– Fleksibilitet gir oss forutsigbarhet. Det tror vi er en god posisjon å ha. Og det gjør at vi kan tilpasse oss hyppige endringer, sier Jensen.

Klubbleder Hærnes lar seg forundre over kommentarene fra Discovery-sjefen.

– Vi registrerer at ledelsen mener fleksibilitet gir forutsigbarhet. Det står i sterk kontrast til den uforutsigbarheten vi opplever, skriver Hærnes.(Vilkår)

Lokket på for Lerum i Sogndal
DN var med da det siste glasset med jordbærsyltetøy gikk ut av den nesten hundre år gamle fabrikken i Sogndal.
02:02 Min
Publisert: