– Målgruppene og markedet endrer seg, og da må vi tilpasse oss, sier kommersiell direktør Morten Danielsen i Egmont Publishing.
Omsetningen i magasin- og ukebladkonsernet har falt siden toppen i 2007, da driftsinntektene nesten nådde 1,3 milliarder kroner. Bortfall av annonseinntekter er en stor del av forklaringen.
eEn konsekvens er at Egmont nå kutter åtte stillinger i kommersiell avdeling.
– Vi har to områder vi vil satse mer på. Det ene er print, der vi vil samle fagekspertise på printmarkedsføring og flytte det til Egmonts heleide datterselskap Fagmedia. Det andre er at vi samler kompetanse rundt flermedial markedsføring, innen både print, innholdsmarkedsføring, influensermarkedsføring, eventer og klassisk nettannonsering, sier Danielsen.
Åtte blir overtallige
Egmont har siden høsten 2018 jobbet med en strategiprosess i kommersiell avdeling for å finne oppskriften på fremtidens salgsmodell.
– Dessverre krever denne endringen også at åtte gode medarbeidere er overtallige. Det er veldig tungt og det beklager vi. Samtidig ser vi at det er helt nødvendig for å sikre fremtiden, sier Danielsen.
Nedbemanningen innebærer at staben i kommersiell avdeling reduseres fra 49 til 41 ansatte.
– Det er ikke én kompetanse som er overflødig, men vi er overtallige samlet sett, sier Danielsen.
– Hva er bakgrunnen for dette?
– Det skyldes at målgruppene og markedet endrer seg, og da må vi organisere oss annerledes og jobbe mer effektivt. Annonseomsetningen vår faller, og da må vi ta grep. Vi har tett dialog med tillitsvalgte, og følger den vanlige prosessen der vi så godt som mulig har tatt hensyn til medarbeidere. Men det er en tung prosess uansett, sier Danielsen.
Den nye kommersielle avdelingen bygges rundt Egmont People, med bloggere og såkalte influensere som Kristine Ullebø og Jørgine «Funkygine» Massa Vasstrand, samt tjenester som Blogg.no, Foreldre.no, Klikk.no, Side2, Side3 og Blogg.no.
Danielsen oppgir at Egmont People når cirka to millioner unike brukere ukentlig gjennom blogg.no og profilenes egne blogger. I tillegg har profilene samlet cirka to millioner følgere på Instagram.
– Kundene får innsiktsbasert, enkel og målbar tilgang på uttak som video, blogginnlegg, livesendinger, podkast, bøker, events og magasininnhold. Vi har realistiske mål om å ta nummer én posisjonen i vår del av bransjen. Det handler om å ta i bruk de fremste nye verktøyene, tenke nytt og ikke være redd for å feile, sier Danielsen.
Hovedtillitsvalgt Johan Brandt Garvik for Parat i den kommersielle avdelingen i Egmont Publishing ønsker ikke å kommentere saken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.