Omsetningen til mediekonsernet Egmont økte i 2015 for fjerde år på rad til 14 milliarder norske kroner.

Resultatet på 908 millioner norske kroner er det nest beste gjennom tidene.

Norske TV 2 bidro med 3,9 milliarder kroner til danskenes samlede omsetning. Men fravær av engangseffekter knyttet til blant annet ny pensjonsordning medførte Halvert resultat i TV 2

Egmont Publishing omsatte for 1,5 milliarder kroner og leverte et driftsresultat på 218 millioner kroner, en økning fra 169 millioner kroner året før.

Etter en støyende nedbemanning som særlig rammet journalistene i Egmont-bladene, og som innebar at større deler av det redaksjonelle innholdet nå er outsourcet til frilansere, er antall årsverk i hele Egmont Publishing i Norge redusert fra 461 til 411.

- Økningen i driftsresultatet fra 169 millioner til 218 millioner kroner, selv med fallende topplinje, er det våre 411 kollegaer vi skal takke for, sier administrerende direktør Espen Asheim i en pressemelding fra Egmont Publishing

Parallelt med kutt i redaksjonene gikk Egmont Publishing tungt inn i innholdsmarkedsføring og kjøpte i 2015 opp byrået Sempro og økte eierandelene i Bonzaii.

I en pressemelding skriver Egmont at hovedingrediensene bak resultatet er godt medieinnhold, digitale vekstvirksomheter og nye mediekanaler med direkte forbrukerkontakt.

Konsernet skriver også at Egmont nå «har fokus på oppkjøps- og investeringsmuligheter».

I 2015 delte Egmont ut 106 millioner NOK til ulike formål for å hjelpe barn og unge.

I Danmark er Egmont eid av en veldedig stiftelse som deler ut penger til prosjekter for å hjelpe særlig «sårbare børn, unge og familier».(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.