– Hele tanken er å skape en forenkling av organisasjonen og ha kundene i fokus. Vi har derfor nå delt inn i de tre virksomhetsområdene: ung, voksen og kids, sier Vesterby til DN.

I oktober ble det kjent at Egmont Publishing var inne i en omstillingsprosess og skulle spare 23 millioner kroner og kutte 29 årsverk, 21 av disse var redaksjonelle stillinger.

Siden den gang har Nina Vesterby kommet inn som ny administrerende direktør i konsernet, og etter kun to og en halv måned i sjefsstolen er hun klar med flere store endringer.

Torsdag presenterte hun omorganiseringen på et allmøte for de ansatte. Ledergruppen som frem til nå har bestått av de fem virksomhetsområdene mann, ukeblad, magasin/målgruppe, kids og digital, blir nå redusert til tre målgrupper.

– Det er flere årsaker til det. Vi har flere sterke merkevarer hvor vi først og fremst har vært produktfokuserte. Nå ønsker vi å bli mer kundefokuserte og oppmerksom på hva kunden vil ha, sier Vesterby.

Planlegger rokeringer

Omsetningen i konsernet har falt siden toppen i 2007. Den gang hadde Egmont Publishing driftsinntekter på nesten 1,3 milliarder kroner. I 2017 hadde driftsinntektene falt til 980 millioner kroner. En grunn til det er fall i annonseinntekter.

I januar skrev DN at Egmont kuttet åtte stillinger i kommersiell avdeling, hvor staben ble redusert fra 49 til 41.

– Det ble planlagt før jeg startet, og er en del av en prosess her som hadde pågått i forhold til å møte markedet. Det har helt klart vært viktig for oss at vi har gjort som vi gjorde, sier Vesterby.

I forbindelse med omorganiseringen har Egmont Publishing vært klar på at de denne gangen ikke vil kutte stillinger, men snarere utlyse nye. I tillegg vil åtte ledere få nye roller.

– Istedenfor at ledergruppene står med rent redaktøransvar, så vil de få et målgruppeansvar og lede hele målgruppen både i forhold til det digitale, lyd og bilde, eventer og print, sier Vesterby.

– I tillegg blir ledergruppen smalere, der noen får større ansvar og andre får nye viktige roller og oppgaver, sier hun.

DN har vært i kontakt med klubbleder Alexander Berg, som stiller seg bak den påtroppende omorganiseringen i Egmont.

Satser på influensere

Mediehuset har de siste årene slitt med å erstatte inntektene fra blader og magasiner med inntekter digitalt. I den nye digitale satsingen opplyser Vesterby at de vil bruke tid på å forstå hvilke interesseområder kan være aktuelle.

– Vi har en stor influenser-satsing, og vi har som mål å bli nummer én på dette området, samtidig som vi også er sterke på voksen-stoffet vårt for dem som er i aldersgruppen 50 pluss, sier hun.

Innenfor «ung»- segmentet vil Egmont Publishing fokusere på kvinner, foreldre og barn. De satser blant annet digitalt på podkast og nettforum for foreldre, mens innenfor ung-kvinne- kategorien så er blogg et av de største satsingsområdene.

Egmonts kommersielle avdeling, som nå er bygget rundt Egmont People, har bloggere og influensere som blant andre Kristine Ullebø og Jørgine «Funkygine» Massa Vasstrand med på laget. I tillegg jobbes det redaksjonelt med nettstedene Blogg.no, Foreldre.no, Klikk.no, Side2 og Side 3.

Vesterby trekker frem flere av disse plattformene i den digitale kvinnesatsingen, i tillegg til merkevarer som Shape-up, fitness-bloggen og Kvinneguiden.

Første kvinnelig redaktør

I omorganiseringen vil bladet Vi Menn falle innenfor målgruppen Voksen, hvor Elisabeth Lund-Andersen vil bli den første kvinnelige direktør og ansvarlig redaktør siden oppstarten i 1951.

Det vil si at Lund-Andersen vil ha det overordnende ansvaret over alle bladene, magasinene og de digitale satsingene innenfor denne målgruppen. I tillegg til Vi Menn, omfatter det også blader som Hjemmet, Norsk Ukeblad, Her og Nå, Familien og Hytteliv for å nevne noen. Det nye er at Egmont vil koble eksisterende initiativ fra Klikk og kobler på nye digitalt.

– Nå kobler vi på magemusklene og skal vise de styrkene vi har. Vi har hatt en ledende posisjon i denne aldersgruppen i mange år, og ved å samle alt nå får vi en helt annen kraft, sier hun

Etter at flere av kvinnebladene har hatt mannlige ansvarlige redaktører, mener hun det er på tide at også kvinner får det overordnede ansvaret for mannebladene.

– Nå er det lov å hoppe i stor bakke, sier hun

– Elisabeth er svært dyktig og kjenner mediehuset ut og inn. Nå får hun et 360-gradersansvar og skal sikre at det gode innholdet havner hos målgruppen slik de vil ha det, der de vil ha det og når de vil ha det. Vi Menn og redaksjonen skal fortsatt lage et like godt blad og utvikle merkevaren, og så får de større muligheter og ansvar for å produsere flermedialt, sier Nina Vesterby. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

DN skulle lage en hyggelig sak om eldre som gjør karriere sent i livet. Plutselig merket vi at noe var galt
– Så ble han lagt på en båre i sykebilen, og forsvant.
08:26
Publisert: