- Kjeft og tilbakemelding gjør oss bedre, sier styreleder Geir Morten Nilsen i meglerportalen.

DN har tidligere skrevet om nettportalen Eiendomsmeglerguiden, en tjeneste der kundene selv kan evaluere eiendomsmeglerne de har brukt. 

Tjenesten har hisset på seg de største meglerkjedene. De mener guiden utgir seg for å være uavhengig, men at eiendomsmeglerne selv i stor grad har kunnet styre og påvirke anmeldelser av seg selv.

– Eiendom Norge samlet bransjen for å snakke om Eiendomsmeglerguiden og veien videre. Det var et konstruktivt møte. Vi lytter veldig til de tilbakemeldingene bransjen kommer med. Det å få kjeft og tilbakemelding gjør oss bedre, sier Nilsen som sammen med medgründer Eirik N. Helgøy i Eiendomsmeglerguiden mandag møtte seks eiendomsmeglerforetak til dialogmøte hos bransjenforeningen Eiendom Norge.

Møter et behov

Sjef for Privatmegleren, Grethe W. Meier, kalte i forrige uke Eiendomsmeglerguiden useriøs.

«Noe av det mest useriøse produktet jeg har sett»  

Hun mener den ikke er noen nøytral guide for valg av eiendomsmegler ettersom det stort sett bare er positive omtaler. Privatmegleren har derfor klaget nettportalen inn for Forbrukerombudet for villedende markedsføring.

– Vi har god dialog med Forbrukerombudet og har sendt over våre retningslinjer for hva som skal til for å få en anmeldelse igjennom. Stemmer den overens med våre retningslinjer, så blir den publisert. Det som er viktig for oss er at det ikke er injurierende, sier Nilsen.

Eiendomsmeglerguiden er eid 30 prosent av Schibsted, mens det kristne mediehuset Dagen eier resten. Ifølge Nilsen har guiden rundt 30.000 unike brukere i uken.

– Det sier noe om at man ihvertfall har startet å møte et behov for, så får vi i fellesskap utvikle det i riktig retning, sier han.

Ifølge Nilsen er målet med guiden å skape et mer åpent marked for eiendomsmeglingstjenester, og å skape tillit mellom meglere og boligselgere.

– Det er i alles interesse, sier han.

Må skape tillit


Også Eiendom Norge tror en slik guide kan være bra for bransjen, forutsatt at innholdet er til å stole på.

– Slike tjenester vil komme i alle typer bransjer, så det er viktig å få diskutert ulike løsninger på dette. Vi mener gode forbrukerløsninger på valg av ulike tjenester er bra, men de må vise et riktig bilde av hvordan virkeligheten er, sier administrerende direktør Christian V. Dreyer i Eiendom Norge.

Han mener det er et stykke igjen før tjenesten er god nok og viser blant annet til at eiendomsmeglerne som har fått anmeldelser på portalen, ofte har hundre prosent kundetilfredshet.

Les også:
«Noe av det mest useriøse produktet jeg har sett» «Noe av det mest useriøse produktet jeg har sett»

- Ingen grunn til å frykte boligboble  

Prisene på disse boligene steg med 1,5 prosent i november  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.