– Dette er vanvittig gøy og nesten litt overveldende, sier Eivind Landsverk, programdirektør i TVNorge og Discovery Networks i en pressemelding

Han påpeker at programmet ble slaktet av anmelderne, men programleder Hallvard Flatland klarte like vel å dra seere til kanalen. Showet varte i to timer, og i andre halvdel fulgte 475.000 sendingen, ifølge Discovery.

VGs anmelder kalte gjensynet for «Skulderpute-tv» og trillet terningkast to. Dagbladet ga også terningkast to – med tittelen «Alvorlig talt, TVNorge».

– Et overveldende antall henvendelser i sosiale medier og avisenes kommentarfelt vitner om at folk flest var strålende fornøyd med jubileumssendingen, sier Landsverk i meldingen.

Skavlan under 200.000

TVNorge skal sende fire programmer på lørdagskveldene i desember. Det er en feiring av at det er 30 år siden kanalen først kom på skjermen.

For TV 2 avsluttet «Skavlan» en sesong som har gitt lavere seertall enn det TV 2 hadde ventet på forhånd.

«Skavlan» fortsetter å tape seere. Her fra fredagens sending med Ingrid og Joachim Wall. Programleder Fredrik Skavlan i midten.
«Skavlan» fortsetter å tape seere. Her fra fredagens sending med Ingrid og Joachim Wall. Programleder Fredrik Skavlan i midten. (Foto: TV 2)

I siste program fulgte 183.000 seere i gjennomsnitt programmet. Det ga en andel på 17 prosent i den kommersielle målgruppen, befolkningen mellom 20 og 49 år. Det er lavere enn det laveste seertallet programmet har hatt tidligere denne sesongen, som var på 231.000.

I gjennomsnitt ble «Skavlan»-sesongen sett av 287.250 hvert program.

Kanaldirektør Trygve Rønningen sier til DN at kanalen er fornøyd med høsten, men ikke med «Skavlan»-tallene.

– Vi er ikke fornøyd med tallene. Vi kommer til å evaluere sesongen nå før jul, og komme tilbake etter dette på om, og eventuelt hva, vi gjør neste sesong, skriver han i en tekstmelding til DN.

«Senkveld» ble fredag sett av 414.000 seere, mens «Idol» ble sett av 363.000.

Nesten 700.000 så Lindmo

Ifølge NRK så 698.000 på talkshowet «Lindmo» fredag kveld. Det var et fall fra 756.000 uken før, men markedsandelen var den samme – på 54,7 prosent.

«Nytt på Nytt» var best sett på NRK, med 821.000 seere og en markedsandel på 59,9 prosent. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.