Førsteinntrykket av nyhetsappen Notify fra Facebook, som ble lansert denne uken, er som å komme inn på et litt sterilt barneværelse. Hvite flater og rene linjer gjør avstanden lang til den støyende forsiden på en nettavis som VG.no.

Foreløpig er appen bare tilgjengelig med Iphone på AppStore i USA.

Notify smyger nyhetene ned i lommen din ved å levere varslinger som kommer opp på den låste skjermen på mobilen. Med Notify ombord trenger du ikke å ha et kjedelig øyeblikk igjen.

Varslingene er det første du møter hver gang du griper etter telefonen for å sjekke om noe har skjedd. Å få kontroll over låstskjermen på mobilen har potensielt enorm verdi.

Vil du følge med på det amerikanske aksjemarkedet, kan du enkelt velge ut nøyaktig hvilke selskaper på den toneangivende Standard & Poor’s 500-indeksen du vil motta meldinger om fra Bloomberg Business.

Er du nødt til å holde deg oppdatert på The Kardashians og familien Jenner, kan du huke dem av på Peoples Celeb News i Notify.

Snart dukker varslene opp side om side på telefonen når du vekker skjermen. Trykk på et varsel for å åpne innholdet på telefonen. Sveip til venstre for å slette, dele eller lagre til senere. Nesten som Tinder for nyheter.

Foreløpig har rundt 70 amerikanske medier kastet seg på, blant dem flaggskip som Washington Post, New York Times, CNN og Buzzfeed. Flere vil det bli.

Facebook er i samme bransje som tv-kanalene: Det selger øyeepler til annonsørene. Både med Notify og Instant Articles, der mediene kan publisere direkte på Facebook-plattformen, er målet å få brukerne til å bruke enda mer tid. Men til forskjell fra tv, samler og systematiserer Facebook svimlende datamengder om brukerne sine, på tvers av alle sine apper, for å kunne selge akkurat dine preferanser til den riktige annonsøren.

Tradisjonelle medier er i ferd med å få et like tett forhold til nettsamfunnet som sine (tidligere) lesere. Man kan bare forestille seg redselsscenene i USAs ti mest Facebook-avhengige mediehus denne uken. Da kom tall som viser at nettrafikken de mottar fra Facebook i gjennomsnitt falt med 42,7 prosent hittil i år. Klart de melder seg på Notify. Klart de tørster etter Instant Articles.

Nå tar Facebook enda et skritt i retning mot å bli verdens dominerende nyhetsleverandør. Helt uten å ansette journalister eller redaktører.

Likevel har Facebook makt til å kaste ut Hege Storhaugs private Facebook-profil fordi andre brukere hevdet at den var full av upassende innhold. Tidligere har kunstneren Yngvil Birkeland blitt nektet å fremme et blogginnlegg på Facebook fordi det inneholdt et maleri med en naken kvinneskikkelse.

NRK fikk merke Facebook-sensuren da barneprogrammet Newton la ut en episode fra serien om pubertet som handlet om vaginaen. For svært mange er Facebook hovedleverandør av både venneoppdateringer, meldinger, bilder, video og nyheter. Mark Zuckerbergs nettsamfunn blir stadig mer synonymt med selve internett – på mobilen.

Derfor bør nettsamfunnet begynne å forberede seg på innsyn, ettersyn og tilsyn på nivå med det andre offentlige tjenester utsettes for.

Den jobben kan vi ikke overlate til Facebook.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.