Onsdag varslet Mark Zuckerberg (32) at Facebook vil ansette ytterligere 3000 personer som skal overvåke nettsamfunnet for blant annet å forhindre spredning av videoer som viser vold, drap og selvmord. Fra før av arbeider 4500 personer med overvåkning av innholdet.

I en telefonsamtale med Facebooks investorer onsdag, avslører Zuckerberg at selskapet gjør dette ettersom den kunstig intelligensen fortsatt sliter med å fange opp og stoppe videoinnslag som bryter med selskapets retningslinjer.

Mister oversikten

– Akkurat nå kan kunstig intelligens forstå visse former for innhold i tekst, bilder og video. Det vil bli bedre etter hvert. Men det vil ta flere år før det når det høye kvalitetsnivået vi ønsker, sa han i telefonmøtet, som er referert på nettstedet Seeking Alpha.

Videre forklarer han at utviklingen av kunstig intelligens er en «stor utfordring», som nettsamfunnet tar «veldig, veldig seriøst».

– Men uansett hvor mange vi ansetter, så klarer vi ikke å se på alt som legges ut. Det er en stor utfordring, sier Zuckerberg.

Robotene løp løpsk

Facebook har lenge vært ledende på bruk av kunstig intelligens. Men har ikke bare gode erfaringer med å bytte ut menneskelige ansatte med automatiske dataprogrammer.

I fjor sa sosiale medier-giganten opp hele sitt team av mennesker som redigerte listen over aktuelle nyhetstemaer, den såkalte «trening»-listen, som finnes hos utenlandske Facebook-brukere. Det ble derimot ingen umiddelbar suksess. «Robotene» gikk berserk og valgte å vise frem flere falske nyhetshistorier, samt andre obskøne og upassende saker.

Milliardvekst

Til tross for problemer med automatiske dataprogrammer og kunstig intelligens, fortsetter Facebook å vokse kraftig – både økonomisk og i brukerantall:

  • I årets første kvartal omsatte selskapet for 8,03 milliarder dollar – mot 5,2 milliarder dollar i tilsvarende periode i 2016. Resultatet endte på 3,03 milliarder dollar, tilsvarende 1,04 dollar per aksje – opp fra 60 cent per aksje i samme kvartal i fjor.
  • 1,94 milliarder mennesker bruker Facebook daglig, mens over 700 millioner er på Instagram i samme tidsperiode. WhatsApp, som selskapet kjøpte for 115 milliarder i 2014, har passert 1,2 milliarder månedlige brukere – det samme som Facebooks egen meldingstjeneste, Messenger.

Satser på video

Facebooks finansdirektør David Wehner anslo i fjor at reklamemengden i Facebooks nyhetsstrøm ville nå toppen sommeren 2017, og at annonseveksten dermed ville avta. Denne uttalelsen gjentok han også til investorene onsdag.

Han har derimot tro på at lengre videoer vil bidra til flere, men kanskje færre reklamekroner i årene fremover.

– I det lange løp, så forventer vi å se en delingsmodell med innholdstilbydere på videoer. Men det vil føre til noen andre marginer enn det som kommer fra Facebooks nyhetsstrøm, sier Wehner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Disse løper i Usain Bolts fotspor
Champs er Jamaicas største idrettsarrangement. Bak de kritthvite karibiske strendene, backbeatrytmer og lokalpils, kjemper Jamaicas yngste spurtfantomer som om livet stod på spill. Møt de raskeste menneskene i verden.
02:10
Publisert: