For under to år siden spådde Tina Stiegler at Facebook ville forsvinne i løpet av ti år.

Nå skal hun lede arbeidet med å endre Schibsteds organisasjonsstruktur slik at det norske mediekonsernet blir bedre i stand til å ta opp konkurransen med heldigitale konkurrenter som Google og Facebook.

Schibsted beskriver i en melding Stiegler som en «krumtapp i å forme morgendagens Schibsted-organisasjon.»

Det er Schibsteds konsernsjef Rolv Erik Ryssdal som har startet prosjektet, som tar sikte på å fornye organisasjonsstrukturen til Schibsted for å bringe konsernet videre «til neste nivå».

Lederemne

Stiegler har lenge vært regnet som et av de fremste lederemnene i Schibsted-konsernet.

Nå skal hun blant annet se på om det er riktig å dele virksomheten inn etter geografiske, funksjonelle eller forretningsmessige dimensjoner.

Trond Riiber-Knudsen, tidligere sjef for McKinsey Norge, skal bistå som ekstern rådgiver.

Anbefalingen fra prosjektet forventes å bli presentert i fjerde kvartal og vil deretter bli drøftet i konsernledergruppen.

Les også: Schibsted bedrer resultatet

Spådde Facebooks død

Det var på spørsmål om hvilket medium/mediehus hun tror vil være nordmenns viktigste nyhetskilde om ti år, at Stiegler kom med den dristige spådommen om Facebook.

– Ti år er enormt lang tid i et digitaliseringsperspektiv. Jeg tror det kommer til å være VG, at den kommer til å beholde den enormt sterke posisjonen mediehuset har i dag. Flere medier kommer til å endre seg mye, plattformene kommer til å smelte sammen. Ulike medier kommer til å jobbe med individualisering og tilpasning på ulike måter og video kommer til å være integrert i alle digitale mediekanaler. Og så tror jeg Facebook er borte. Alle sosiale medier av denne typen går gjennom en livssyklus med vekst, dominans og fall. Jeg tror Facebook også har en slik kurve – det tar bare lengre tid. Før var Facebook gøy. Nå synes jeg det er kjedelig, sa Stiegler til DN i desember 2013.

Annonser viktigst

Hun innrømmet den gang at hun selv brukte mobilen langt mer enn papiravisen til daglige nyhetsoppdateringer, og at både brukerbetaling og annonser vil være viktig for å finansiere fremtidens nyhetsredaksjoner.

- Men annonser kommer til å være viktigst, akkurat som i den analoge verden i dag, sa hun.

Nye tider

Intervjuet var del av en serie intervjuer med medielesere i Dagens Næringsliv julen 2013 om den digitale transformasjonen, kalt «Nye Tider».

Stieglers siste aktivitet på Twitter var en retweet av Schibsted Media Group 10. juni:

 

Tabloid og finans

Ifølge egen Twitter-biografi er Stiegler opptatt av tabloid populærkultur, media, ord, bevegelse.

Schibsted-karrieren startet i 2002 da hun ble tatt inn som Management Trainee.

Senere har hun vært innom en rekke posisjoner i mediekonsernet, blant annet som forretningsutvikler i Bergens Tidende, administrasjonssjef i VG Multimedia og organisasjonsdirektør i VG.

Dobbeltrollen som Chief Operating Officer (COO) og Chief Financial Officer (CFO) i Schibsted Norge har Stiegler hatt de siste tre årene.

Stiegler er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole (NHH) / Pontíficia Universidad Católica de Chile, og har studert litteratur og fransk ved Universitetet i Bergen / Université de Nice-Sofia Antipolis.

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Ville det blitt opprør hvis Russland invaderte oss? 

Danker ut Ylvis på Youtube

Nå er hun størst i Norge på Instagram  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.