– Det er masse bra med Facebook, men muligheten som ligger i manipulering av politisk oppfatning og å flytte valg med uredelige midler, som for eksempel skjulte annonser, må man ta på alvor. I tillegg har man roboter som deltar i den politiske debatten og fremstår som ekte personer, sier Torry Pedersen.

Den tidligere VG-redaktøren er nå styreleder for mediehusene i Schibsted, og var på Mediekonferansen i Strömstad for å debattere «gamle medier» kontra «nye medier» mot Even Aas-Eng, gründer av Venture Factory og medgründer av Filter.

Pedersen understreket at Facebook og de andre plattformselskapene har gjort mye bra, men at det som skjedde før, under og etter presidentvalget i USA har endret ordskiftet og tydeliggjort at plattformene må reguleres nærmere.

– Facebook er akkurat som en atomfisjon. På den ene siden skaper det energi. På den annen sine kan det også gi atombomber, sa Torry Pedersen under debatten.

– Må få slutt på hallelujaholdning

Senest denne uken kom det i Bloomberg frem at ansatte fra både Facebook og Google jobbet tett med interesseorganisasjonen Secure America Now for å målrette annonser mot et publikum man trodde kunne la seg påvirke i vippestatene Nevada og Nord-Carolina.

Blant annet skriver Bloomberg at velgere i de to statene så annonser som promoterte kontroversielle videoer med fremtidsscenarioer der Frankrike og Tyskland var tatt over av Sharia-lovgivning og blant annet Mona Lisa var dekket av en burka.

– Vi må huske på at med to milliarder daglige brukere, så har jeg en forståelse for at ting er komplekst. Men vi må få slutt på hallelujaholdningen om at denne teknologiutviklingen ikke har noen politiske og regulatoriske aspekter ved seg som det er utrolig viktig at blir diskutert, sier Pedersen.

Har ikke kontroll

Hans motdebattant på Mediekonferansen, Even Aas-Eng, mener plattformselskapene, og da særlig Facebook, har mistet kontroll på utviklingen av plattformen.

– Det er et av de største problemene. Jeg jobbet litt i Google tidlig på 2000-tallet. Da var de der Facebook er nå, der det går så fort at man ikke klarer å henge med i svingene. De har ikke kontroll på annonseproduktene sine, de har ikke kontroll på annonseplattformen og de har ikke kontroll på innholdet i det redaksjonelle eller reklamen som er på plattformen. Det er en prosess å fikse det, og jeg tror de er interessert i å fikse det. Men det går for fort, også for de, sier Aas-Eng.

Facebook har den siste tiden måttet svare for hvordan man kunne tillate et russisk selskap å kjøpe annonser for 100.000 dollar, som ble målrettet mot amerikanere i vippestater før presidentvalget i 2016.

Sutrer og klager

Aas-Eng mener imidlertid at etablerte medier må gi en stor takk til Facebook for måten deres plattform har fungert som distribusjonskanal for journalistikk.

– Jeg synes det er paradoksalt at redaktører og journalister verden over sutrer og klager over at de har fått verdens beste plattform på å spre journalistikken deres. Se bare på alle vestlige nettaviser som ikke har lukket alt bak en betalingsmur – trafikken deres går i været. Det er på grunn av Facebook, sier Aas-Eng.

Pedersen understreker at han selv aldri har sutret over Facebook som distribusjonskanal, men mener det er aspekter ved Facebook og andre plattformselskaper som må ryddes opp i – blant annet deres skatteplanlegging.

– Nå har jeg aldri sutret over Facebook noen gang når det gjelder distribusjonsmuligheten. Jeg mener bare medier burde ha et gjennomtenkt forhold til Facebook og hva man ønsker å oppnå med å være der. Og så mener jeg det er utfordringer knyttet til Facebook og andre multinasjonale selskaper når det gjelder skattekonstruksjonen deres, og hvordan demokratiet blir påvirket av disse, sier Pedersen.(Vilkår)

Forsiden med de tre løpende aksjemeglerne er ikonisk. Slik opplevde de historiens mest dramatiske dag på Oslo Børs
De ble selve bildet på børskrakket. Slik husker de den dramatiske dagen på Oslo Børs.
08:09
Publisert: