«Alexandra Andresen investerer 126 millioner dollar i nytt teknologi-start-up».

Slik starter innlegget som har dukket opp i nyhetsstrømmen til norske Facebook-brukere det siste døgnet.

Facebook-siden som står bak heter «Hear The News» og ser tilsynelatende ut som en seriøs nyhetsaktør. Men nettstedet har derimot ingen offentlige kontaktpersoner og er registrert via en anonym domenetilbyder i Panama.

DN har ikke klart å komme i kontakt med personene som har registrert Facebook-siden, og det er usikkert hva som er motivet for å betale og dermed øke spredningen av den falske nyheten gjennom Facebooks annonsesystem.

- Vi er klar over det, men ikke har noen ytterligere kommentarer annet enn at vi forutsetter at plattformer som kan stoppe dette, gjør dette, sier Johan H. Andresen til DN.

Målrettet mot norske brukere

Ifølge bakgrunnsinformasjonen til annonsen, er den målrettet mot personer som er over myndighetsalder – og er eller har vært bosatt i Norge.

Nettstedet, hvor artikkelen er publisert, har ingen betalte annonser. Men Facebook-siden har delt en rekke innlegg fra en nettbutikk, som selger alt fra parfyme til herreskjorter.

Som regel tjener bakmennene bak falske nyheter penger på to forskjellige måter:

  • Såkalt «affiliate marketing», en form for markedsføring der nettaktører betaler personer for klikk og kunder som formidles videre til ulike nettbutikker eller gamblingnettsteder.
  • Salg av annonseplasser for programmatiske og målrettede annonser, hvor annonsørene selv tror de har kjøpt annonseplasser på seriøse nettsider og blogger.

Facebooks norske pr-byrå, Släger kommunikasjon, har ikke noen eget svar på hvorfor det ikke finnes noen faktasjekk av nyheter som deles via Facebooks betalte kanaler, men viser til en generell uttalelse fra Facebook tidligere i år:

«Vi tar feilinformasjon på alvor. Vårt mål er å knytte personer sammen gjennom historier de finner meningsfulle, og vi vet at folk vil ha nøyaktig informasjon. Vi har jobbet med dette problemet i en lang periode og vi tar ansvaret seriøst. Vi har gjort betydelige fremskritt, men det er mer arbeid som må gjøres.»

Fjernet ikke falske nyheter

I forrige måned ble det kjent at en rekke falske nyheter ikke ble stoppet av Facebook – til tross for at flere hundre brukere omtalte sakene som falske nyheter i kommentarfeltet og innlegg ble rapportert inn til nettsamfunnet.

Den gangen fortalte Facebooks kommunikasjonssjef i Norden, Peter Münster, at hverken Facebook eller dets brukere ønsker å se desinformasjon på nettsamfunnet.

– Vi tester forskjellige løsninger. Men må også anerkjenne at det er en utfordring som strekker seg utover en enkelt plattform. Vi vil gjerne gi folk mulighet til å uttrykke seg. Men vi ønsker ikke å bli en dommer over det som er sant og usant, skrev Münster i en epost.

Facebook-sjef Mark Zuckerberg varslet også tidligere denne måneden at Facebook vil ansatte ytterligere 3000 personer som skal overvåke nettsamfunnet i tiden som kommer. Fra før arbeider 4500 personer med overvåkning av innholdet

– Men uansett hvor mange vi ansetter, så klarer vi ikke å se på alt som legges ut. Det er en stor utfordring, sa Zuckerberg til selskapets investorer.(Vilkår)

Asias beste kokk driver en indisk restaurant i Bangkok
Chef Gaggan forklarer hvorfor Bangkok er blitt Asias mathovedstad.
01:56
Publisert: