Etter overgangen fra NRK i sommer har seertallene til «Skavlan» falt dramatisk. Siste program for sesongen, på fredag, ble kun sett av i gjennomsnitt 183.000.

Fredag meldte TV 2 at lineærversjonen av programmet blir flyttet lørdagskvelden.

– Seertallene for «Skavlan» på TV 2 denne høsten har ikke vært tilfredsstillende. Vi har sett at tre talkshow på NRK og TV 2 på fredagskvelden blir ett for mange. Derfor flytter vi nå lineærversjonen av programmet til lørdag kveld – til det beste for seerne, forteller kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2 i en pressemelding.

Tv-sjef i mediebyrået Mediacom, Marianne Massaiu, mener flyttingen er riktig grep av TV 2.

– Det er lurt. Han har ikke dratt nok seere. Selv om det tok seg litt opp før den siste sendingen, er det nok riktig å gi Skavlan en annen lomme, sier Massaiu.

Hun understreker at TV 2 ellers har levert bra på fredager, og tror ikke annonsører er kjempeskuffet over tv-kanalen.

– De har dratt seere i riktig aldersgruppe. Det har ikke vært en dårlig høst for TV 2, det er bare Skavlan som har skuffet, sier hun.

Talkshowprogrammet har tapt kampen om seere med NRKs «Lindmo».

«Skavlan» gikk i høst én gang på lørdagskvelden, da programmet ble flyttet på grunn av fotballandskampen mellom Norge og Slovenia. Det ga et seertallsløft.

Slippes fredag på Sumo

Programmet vil være tilgjengelig på TV 2 Sumo allerede fredag ettermiddag.

– Selv om «Skavlan» flyttes til lørdagskvelden på lineær-tv, vil programmet fortsatt være tilgjengelig på TV 2 Sumo fra fredag ettermiddag i tråd med vår langsiktige digitale satsing på programmet. Versjonen som sendes på TV 2 Sumo er også en lengre versjon enn den som sendes på lineær-tv, forteller Trygve Rønningen.

Sendetiden er ennå ikke helt bestemt. Fredagskveldene til TV 2 vil fra januar fylles av The Voice» og «Senkveld med Helene og Stian». På lørdager sendes «Skavlan», sammen med «Hver gang vi møtes» og «God kveld Norge».

– Har tatt en stor sjanse

Skavlan snakket tidligere i høst ut om de svake seertallene, da han var gjest i radioprogrammet Ukeslutt på NRK P1.

– Jeg hadde mye lavere seertall da jeg begynte, så dette føles som å begynne på nytt. Det som har skjedd er at vi har tatt en stor sjanse med deler av markedet vårt, som er Norge. Vi visste hva vi gikk til, sa Skavlan til programlederen.

DN har tidligere skrevet at Skavlans produksjonsselskap Monkberry fikk 140 millioner kroner for å lage fire sesonger av talkshowet – 90 millioner kroner fra TV 2 og 50 millioner kroner fra svenske SVT.

– I TV 2 ønsker vi å satse mer på det norske og i større grad på innhold som treffer både hjerne og hjerte. Noen ganger får man en mulighet til å ta store steg i den retningen, og det føler jeg vi gjør med Skavlan, sa TV 2-sjef Olav T. Sandnes før premieren i september.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.