– Alle annonsene er forsvunnet, sier redaktør Helge Lurås i Resett.

Siden forrige uke har nettavisen opplevd å bli svartelistet av flere annonsører, deriblant møbelkjeden Jysk, strømleverandøren Norgesenergi og hotellkjeden Nordic Choice.

Bakgrunnen er en løst organisert kampanje, hvor en rekke enkeltpersoner har kontaktet selskaper som annonserer på siden, og uttrykt misnøye med at selskapene indirekte støtter opp om Resett.

Men nå er absolutt alle nettavisens annonser forsvunnet.

– Det har skjedd i løpet av de siste par timene, sier Lurås når DN snakker med ham tirsdag omkring klokken 15.30.

Resett får annonsene sine gjennom Googles plattform, Adsense.

Oppfordret leserne til å trykke på annonser

DN har fått tilgang på en epost sendt fra Adsense hvor selskapet skriver at annonsekontoen til Resett er blitt deaktivert som en følge av brudd på Adsenses brukervilkår.

Regelbruddet som oppgis er oppfordringer til å trykke på annonser.

– Google tar brudd på våre retningslinjer svært alvorlig, for å beskytte både brukere, mediehus og annonsører. Noen ganger er vi nødt til å suspendere eller deaktivere kontoer på grunn av brudd på retningslinjene våre, og vi gir da publisister muligheten til å rette opp i bruddene og sørge for at de holder seg innenfor regelverket i fremtiden, sier kommunikasjonssjef Helle Skjervold i Google Norge.

Når leserne klikker på annonser, genererer det inntekter for nettsiden. Adsense skriver at de har frosset utestående betalinger til Resett og at pengene vil bli returnert til annonsørene.

Resett publiserte 7. april en artikkel hvor leserne ble oppfordret til å klikke på annonser.

«Dette er ikke en oppfordring til manisk klikking på hundre annonser av gangen. Robotene fanger opp slik aktivitet og sjalter det ut fra regnskapet. Det er normal forbrukeradferd vi oppfordrer til», skrev Lurås.

Lurås sier han antar at annonsenes forsvinning har sammenheng med de siste dagers medieoppslag.

– Vi mener vi ikke har brutt regelverket, sier redaktøren.

Han argumenterer for at det er forskjell på en oppfordring til hensiktsløs klikking og et reelt ønske om å støtte annonsører som forble på nettsiden.

– Jeg mener at vi gjorde det skillet klart i vår artikkel, sier Lurås.

Lurås sier Resett vil forsøke å komme i dialog med Google, men samtidig begynne å se seg om etter en alternativ annonseplattform.

Faksimile fra Resett.no tirsdag ettermiddag. Det hvite feltet under artiklene er normalt fylt med annonser.
Faksimile fra Resett.no tirsdag ettermiddag. Det hvite feltet under artiklene er normalt fylt med annonser. (Foto: Faksimile)

«Strenge retningslinjer»

– I første omgang ser det ut som de ikke har fulgt reglene som ligger åpent for alle og gjelder for alle, sier driftsdirektør Birgitte Nygård Vibe i Groupm i Norge.

Groupm verdens største reklamekonglomerat.

– Det er strenge retningslinjer for det meste på Google, enten det er reklame mot barn, alkohol, villedende markedsføring eller å rette unaturlig oppmerksomhet mot annonser, sier Vibe.

Og fortsetter:

– Publisister kan ikke komme med språklige oppfordringer om å klikke på annonser. Dette er ikke noe spesifikt for Resett.

Historie full av kontroverser

Resett har vært en kontroversiell nettavis helt siden starten i august 2017.

Polariserende temaer som innvandring, islam og mediekritikk har vært en gjennomgangsmelodi i artiklene.

Lurås ble nektet opptak i Norsk Redaktørforening. Begrunnelsen for avslag var Resetts gjentatte brudd på pressens etiske regelverk, tilbudet om å formidling av et stort pengebeløp til et ønsket intervjuobjekt og oppfordring til boikott av andre medier.

Tre tidligere redaksjonsmedlemmer har brutt med avisen og i ettertid rettet sterk kritikk mot sin tidligere arbeidsplass.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.