Petterson får ansvar for «strategiske saker som påvirker hvordan Schibsted som digital markedsleder kan styrke og videreutvikle sin posisjon», skriver selskapet i en pressemelding.

I den nye jobben skal Petterson overvåke og analysere politiske prosesser som påvirker Schibsted og Schibsted Media i Sverige, Norge og resten av Europa.

– Å forstå hvilken rolle Schibsted spiller i samfunnsutviklingen blir stadig viktigere og er avgjørende for konsernets strategi og virksomhet fremover. Rekrutteringen av Karin Pettersson til denne rollen er en offensiv satsing som gir oss kraft til å drive dette arbeidet fremover, sier Raoul Grünthal, administrerende direktør i Schibsted Media, i pressemeldingen.

Petterson får også ansvaret for tredjepartsforbindelser med Facebook og Google.

– Utviklingen av medielandskapet er en av de viktigste samfunnsmessige forandringene i vår tid. Det å forstå hvordan selskaper som Schibsted vil forholde seg til dette er et sentralt tema for journalistikk, demokrati og vår virksomhet, sier Karin Pettersson i meldingen.

Petterson har vært politisk sjefredaktør i Aftonbladet siden høsten 2010. Hun tiltrer i stillingen 15. februar.(Vilkår)