Europakommisjonen foreslo sist uke en rekke nye endringer for å styrke personvernet digitalt.

Blant de mest iøynefallende endringene som foreslås, er det Europakommisjonen kaller «enklere regler for cookies».

Cookies, også kalt informasjonskapsler, er et av de mest sentrale verktøyene som brukes for å spore nettbrukeres ferd rundt på internett. Mediehus bruker cookies både for å hjelpe å huske innlogging, men også for å følge med på hva du interesserer deg for og tilpasse innholdet eller tjenestene.

For jo mer du legger igjen av spor, desto mer vet mediene og mediebyråene som kjøper annonser hos ulike mediehus, om hva du er interessert i.

Verre å skreddersy

Men nå vil Europakommisjonen styrke brukerens personvern. I forslaget står det at man med nye regler vil la brukere få mer kontroll over egne innstillinger ved blant annet å akseptere eller avslå nedlasting av cookies. 

I dag opplever brukerne for eksempel å bli eksponert for nettannonser som «følger etter» en på nettet basert på hva man har lagt igjen av spor. Muligheten for å endre innstillingene vil gjøre det vanskeligere for medier og andre å skreddersy annonser til den enkelte leser. 

Lager eget personvernverktøy

I Schibsted er man allerede i gang med å forberede seg på denne typen lovgivning. Personvernsjef Ingvild Næss i det norske mediekonsernet sier de bygger opp et stort team som jobber dedikert med personvernspørsmål.

– Om det forslaget vil jeg vil si at vi følger nøye med. Vi ønsker at det skal være mulig å lage stadig bedre og mer brukervennlige tjenester. Det er viktig at brukernes egne kontrollmuligheter settes i sentrum, og i tilknytning til det at brukerne effektivt kan velge hvordan de vil nyttiggjøre seg og få glede av sine data, sier hun.

Næss forteller at Schibsted jobber med et eget personvernprodukt, der brukerne selv kan gå inn og gjøre valg og innstillinger knyttet til bruk av deres data.

– Det gjør vi på grunn av lovgivning vi ser kommer, og ikke minst fordi vi tror brukerne vil verdsette det og at hver enkelt bruker vil kunne få bedre produkter og tjenester på denne måten, sier Næss.

Skal skape magiske øyeblikk

Hos konkurrent Aller, som eier medier som Se og Hør og Dagbladet, sier personvernombud Lene Hordvik at EUs regler tvinger mediehusene til å tenke nytt.

– Jeg tror at når dette trer i kraft, så vil flere medier kjøre for fullt på innlogging. Da gir brukerne samtykke til at det samles data fra dem, sier Hordvik.

Hun mener likevel det er viktig at mediene er transparente om hvilke data de samler inn.

– Vår oppgave er å skape magiske øyeblikk og forstå kundens behov. Da er det viktig at vi forvalter tilliten deres med omhu, sier Hordvik.

I dialog

I Norge følger medienes interesseorganisasjon, Mediebedriftenes Landsforening (MBL), nøye med.

– Vi vil ha tett dialog og samarbeid med vår europeiske organisasjon, News Media Europa, sier fagsjef for digital utvikling Geir E. Engen i MBL.

MBLs danske motpart, Danske Medier, mener forslaget kan true mediers digitale annonseinntekter.

– Konsekvensene for våre medlemsvirksomheter vil være at produktet som de digitale mediene tjener mest på – salg av annonseplass – enten blir mindre verdt, eller mer komplisert å opprettholde og dyrere å drive, sier digitalsjef Allan Sørensen til Mediawatch.dk.

Han mener det vil ramme medier, annonsører, annonsebørser og mediebyråer. 

Strengere for Google

Fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet sier loven ikke bare vil ramme mediene, men også teknologigiganter som Google og Facebook.

– Hvis reglene går gjennom, så vil folk flest få sterkere personvern når de bruker meldingstjenester som Skype, Messenger og epost fra Google. Informasjon der fra kan ikke utnyttes kommersielt, sier Myrstad.

Schibsteds Ingvild Næss mener også det er en positiv konsekvens av EUs forslag:

– Vi ser veldig positivt på at vi går mot like spilleregler for alle aktører som håndterer data om europeiske borgere, uavhengig av om det er europeiske eller internasjonale, og mot like regler i hele EU.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.