Nicholas Sabloff er internasjonal redaktør for Huffington Post og har ansvaret for alle 12 Huffington Post-utgaver utenfor USA og nettstedets internasjonale utvikling.

Det har han hatt helt siden 2011. Tirsdag holdt han foredrag på NONA-konferansen i Oslo.

NONA er en norsk organisasjon for nettnyheter.

Hele konferansen strømmes på nett.

Sabloff hører til dem som ikke er enig i at det er en mediekrise. Hvilken krise, spør han, og viser til Huffington Posts voldsomme vekst siden nettstedet ble grunnlagt av Arianna Huffington, Kenneth Lerer, Andrew Breitbart, og Jonah Peretti i 2005.

Nicolas Sabloff viste HuffPosts vekst siden starten i 2005.
Nicolas Sabloff viste HuffPosts vekst siden starten i 2005.

Han mener det er utrolig store muligheter for den som gjør ting riktig.

- Har du en nyhetsredaksjon som er tilpasningsdyktig, eksperimentell og innovativ, samtidig som du er trofast mot ditt dna og dine verdier, ser fremtiden veldig lys ut, sier Sabloff.

Dermed uttrykker han mye av den samme optimismen som sjefene i USA Today og Business Insider tar til orde for.

Ifølge Sabloff utvikles Huffington Post etter følgende prinsipper: Nettstedet skal informere, inspirere, underholde og løfte publikum.

Til slutt i foredraget gjenga Sabloff gründer Arianna Huffingtons bud til medarbeiderne om veien videre for Huffington Post:

Fortsett å være et pågående prosjekt - «a work in progress».

Fra Nicolas Sabloffs foredrag på NONA15
Fra Nicolas Sabloffs foredrag på NONA15

I dag har HuffPost 13 internasjonale utgaver og 214 millioner unike brukere over hele verden.

Oppkjøpsobjekt

I 2011 ble Huffington Post kjøpt av nettportalen AOL for 315 millioner dollar.

For bare to uker siden ble det kjent at den amerikanske teleoperatøren Verizon Communications har inngått avtale om å kjøpe AOL i en transaksjon med en samlet verdi anslått til 4,4 milliarder dollar.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

– Det er ikke sånn at vi suger til oss alt for å sluke det

- Den gyldne tiden for journalistikken dn+

Digital detox  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.