Fotballforbundet og Norsk Toppfotball solgte Ullevaal Media Center etter at det kriserammede mediesenteret ikke fant nye oppgaver da Discovery Networks brøt samarbeidet om Eliteserien i 2017.

Selskapet har levert studio- og produksjonstjenester i tilknytning til fotball, med base på Ullevaal stadion i Oslo.

Fredag 23. november overtok Biovisjon Holding og Trippel-M restene av Ullevaal Media Center (UMC).

En snau uke etter at de nye eierne tok over, ble de tre ansatte i selskapet oppsagt.

Daglig leder Ole-Andreas Løvland i Trippel-M beklager, men sier de nye eierne ikke så annen utvei for å berge selskapet.

– Vi er nødt til å gjøre en ordentlig omstruktureringsprosess. Men alle de ansatte er invitert til dialog om nye jobber i Trippel-M, Biovisjon og datterselskaper, sier Løvland.

Trippel-M har i dag 22 ansatte, mens Biovisjon har seks.

Anbefalt av styret

Hans-Tore Bjerkaas var styreleder i Ullevaal Media Center frem til salget. Den tidligere kringkastingssjefen representerte eierne Norges Fotballforbund (NFF) og Norsk Toppfotball.

– Eierne solgte på anbefaling fra styret, som mente driftsmodellen til Ullevaal Media Center ikke var bærekraftig etter bortfallet av Discovery-avtalen i 2017. Selskapet klarte aldri å erstatte den avtalen, sier Bjerkaas.

– Hvordan lå det an med omsetning og resultat i 2018?

– Med den aktiviteten vi hadde etter bortfallet av Discovery-avtalen, styrte vi mot betydelige røde tall i 2018, samtidig som vi jobbet som bare det for å få inn ny aktivitet i selskapet, sier Bjerkaas.

Frem til utgangen av 2017 var TVNorge-eier Discovery Networks Norway hovedkunden til Ullevaal Media Center. Discovery eier tv-rettigheter til Eliteserien i fotball frem til 2022.

Da Discovery i stedet valgte selskapet NEP til å produsere Eliteserien, mistet UMC avtaler som trolig representerte rundt 30 millioner kroner av en samlet årsomsetning på 40 millioner kroner i 2017.

Alf Lande og Ole-Andreas Løvland kjøpte Ullevaal Media Center 23. november. En snau uke senere ble tre ansatte oppsagt.
Alf Lande og Ole-Andreas Løvland kjøpte Ullevaal Media Center 23. november. En snau uke senere ble tre ansatte oppsagt. (Foto: Trippel-M)

Event øker og øker

Løvland forklarer oppkjøpet av UMC med at det er mye å gjøre i eventmarkedet.

– Vi er et produksjonsselskap som har jobbet med hendelsesbasert video til eventmarkedet i åtte år. Dette bare øker og øker, og vi trenger mer produksjonskapasitet. Vi gjør dette for å kunne produsere mer og levere mer. De har masse produksjonskapasitet som vi forhåpentlig kan utnytte, sier han.

Biovisjon Holding eier Bio Visjon as, som driver med teksting og dubbing og dessuten leverte VR/AR-teknologi til gameshowet «Lost in time» på TVNorge.

De siste årene har omsetningen i Biovisjon as falt bratt og endte i 2017 på under fire millioner kroner. Resultat før skatt endte på minus ti millioner kroner.

Trippel-M fikk en omsetning på 26,1 millioner kroner og et resultat før skatt på 641.000 kroner i 2017.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Dette er jo galskap. Slik gikk det da DN spurte den nye Sats-sjefen hva han «benker»
01:48 Min
Publisert: