– Det er ikke Hegnar sin generasjon menn som kommer til å trykke på gasspedalen i det skifte her. Det er jenter og gutter på tredve år og yngre, svarer Birgit Liodden på kritikken fra Trygve Hegnar om et flyfritt 2020 på lederplass i Finansavisen mandag.

Her gikk Hegnar hardt ut mot den tidligere administrerende direktøren for messen Nor-Shipping fordi hun har bestemt seg for ikke å fly i 2020.

Liodden er grunnlegger av The Ocean Opportunity Lab, og styremedlem i flere organisasjoner, inkludert Norsk Elbåtforening. Hun var frem til mai i fjor direktør i Nor-Shipping.

Avgjørelsen om ikke å fly innebærer blant annet at Liodden vil bruke skip og tog for å komme seg til en konferanse i India neste år.

Norge har fått sin egen Greta Thunberg, mener Hegnar, men han er ikke positivt innstilt.

– Vi er ikke imponert. Hverken av Thunberg eller Liodden, skriver Hegnar på lederplassen.

Hegnars klimakutt-tips

– Hvis du virkelig vil bidra til å få verdens utslipp av CO2 ned, så er det mange bedre måter enn å seile og tøffe av gårde om bord i et lasteskip, skriver Hegnar og anbefaler veganeren Thunberg og Liodden å arbeide for atomkraft eller slutte å spise rødt kjøtt i stedet.

16 år gamle Greta Thunberg har det siste året klart å sette klimakamp på den globale dagsorden.
16 år gamle Greta Thunberg har det siste året klart å sette klimakamp på den globale dagsorden. (Foto: Alik Keplicz/AP/NTB scanpix)

– Jeg ser poengene til Trygve og er til dels enig. Jeg tror ikke jeg løser en klimakrise, men jeg har jobbet med klima i mange år og har samtidig fløyet mye. Min ambisjon er å bruke året til å teste ut hva som finnes av digitale verktøy og å løfte frem diskusjonen om klimautslipp i næringslivet, sier Liodden.

– Jeg har valgt maritim næring og shipping som karriere. For å engasjere seg trenger det ikke å være perfekt. Alle monner drar. Atomkraft er et alternativ, men politisk vanskelig, legger hun til. Selv spiser hun lite rødt kjøtt og har byttet ut bil med sykkel.

– Tid er penger

Ifølge Hegnars leder er det «ingen gevinst klimamessig» ved at Thunberg og Liodden ikke vil fly.

– Tid er penger, og for å få oppgaver gjort på hjemmebane (unger, ektefeller og boliger), må det kanskje leies inn arbeidskraft, og det vil ikke overraske om klimautslippene fra dette kan bli større enn marginalutslipp på en flytur, skriver Hegnar.

– Jeg skjønner at de fleste ikke kan ta seg to og en halv uke for å reise til en konferanse, men det er lett å latterliggjøre de unge, svarer Liodden på kritikken.

– Min generasjon er en brobygger mellom de unge og «gamlegutta» som ikke trenger å leve med konsekvensene av det vi gjør og ikke gjør i dag. Men voksne har ansvar for å gi kraft til ungdommene som har skjønt hva som står på spill.

Hegnar skriver at han er spesielt bekymret for «Thunbergs seilas»

– En slik ung kvinne kan bli forferdelig sjøsyk, og det kan sette henne tilbake i mange uker i New York. Til skade for klimaet,» skriver Hegnar trolig humoristisk om 16-åringen som skal haike med seilbåt over Atlanterhavet til Klimatoppmøtet i New York i september

– Det er klassisk Trygve, svarer Liodden. Vi har jo regattajenter som klarer seg helt fint på havet. Det er alltid moro å ta den naive. Hegnar er jo veldig flink til å skrive for å få i gang en diskusjon. Mer av det! Vi trenger å diskutere med dem som er uenig, svarer Liodden.

– Jeg heier på fremtiden. Hegnar får gjøre som han vil, så kan de som har energi og kraft til å forsøke å forandre noe gjøre det.

DN har vært i kontakt med Trygve Hegnar som sier det ikke er mer å si enn det han skriver. Han har også fått mulighet til å gi et tilsvar til Lioddens uttalelser, men har ikke kommet tilbake med noen kommentar her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.