Over hele verden stuper aksjekurser som følger av frykt for koronaviruset. Det har gått særlig hardt ut over reiselivsselskaper, blant annet har Norwegian-aksjen mer enn halvert seg siden månedstoppen 12. februar.

Dette går også utover mediemarkedet, noe blant annet Finn reise har fått merke effekten av.

– Det er færre som booker på Finn reise, det startet for fullt denne uken egentlig for hele bransjen. Denne uken ligger an til en nedgang i trafikk på omtrent 30 prosent på Finn reise, sier kommersiell direktør for Finn reise Terje Berge.

Han påpeker at dette nok skyldes flere faktorer, i tillegg til viruset.

– Bangkok er ned 40 prosent på flybookinger, så reiser til den destinasjonen kan man nok trygt si er koronapåvirket. Vi har også en stor nedgang på 30 prosent til USA men det skyldes mer en knallsterk dollar og færre direkte ruter, sier Berge.

Annonsemarkedet påvirkes

Mediedirektør Jarle Thalberg i mediebyrågruppen GroupM forklarer at også annonsemarkedet blir påvirket, og da særlig kampanjer for reiselivsselskaper.

– Man ser jo spesielt utslag i alt som har med reiseliv å gjøre. Det gjelder alt fra at hotellene får avbestillinger, til at folk ikke bestiller turer. I reiselivsbransjen er det mange som setter kampanjene sine på hold, sier Thalberg.

Han sier at andre deler av mediemarkedet foreløpig ikke er like påvirket.

– Det kan hende det kommer på sikt, for eksempel om produksjoner stopper opp, og man ikke får varer eller elementer fra Kina eller andre markeder som kan være en del av norske produksjonslinjer. Da kan det få mer langsiktige konsekvenser, sier Thalberg.

«Koronastøy»

Blant dem som har måttet sette kampanjer på vent er reisearrangøren Ving.

– I disse dager er det ikke så lett å bryte gjennom «koronastøyen» i media, så vi har satt noen av kampanjene våre på vent til det verste gir seg, sier informasjonssjef Siri Røhr-Staff til DN.

Jarle Thalberg
Jarle Thalberg

Hun forklarer at februar uansett ikke er noen høysesong for Ving, men at de likevel har måttet kutte ned på reklamevirksomheten.

– For eksempel har vi en nativeannonse (innholdsmarkedsføring journ.anm.) som skulle vært på i en avis, men på grunn av alle oppslag om viruset, tenker vi at denne ikke vil bli lest i samme omfang som vanlig. Vi regner med at denne støyen gir seg snart, men inntil videre så avventer vi visse kampanjer, sier Røhr-Staff.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.