– Dersom dette stemmer, og Resett faktisk har tilbudt 400.00 for en sånn historie, er det et massivt brudd på presseskikken, sier generalsekretær Elin Floberghagen i Norsk Presseforbund.

– Man skal ikke betale kilder som hovedregel. Vi har veldig få saker i PFU knyttet til dette, men har hatt noen få. Disse var imidlertid ikke i nærheten av denne typen beløp, sier hun.

Floberghagen sier at det hun kaller «sjekkheftejournalistikk» er problematisk fordi man skal ha ordninger der informasjon gis fritt og uavhengig.

Hun får støtte fra tidligere pressegeneral, Per Edgar Kokkvold.

– Det kan ikke være særlig strid om at dette er i strid med god presseskikk, sier tidligere generalsekretær i Norsk Presseforbund Per Edgar Kokkvold til NTB.

Den 26 år gamle mannen som Venstre-leder Trine Skei Grande skal ha hatt sex med på en fest i 2008, sto torsdag frem i VG med sin historie.

Der hevder han blant annet at Resett tilbød ham 400.000 kroner for historien. Mannen bak nettstedet, Helge Lurås, bekrefter overfor VG at de har tilbudt penger mot intervju, men vil ikke si hvor mye.

– Siden Lurås ikke sier dette er en feilaktig sum, så kan man kan jo anta at det har vært slik, sier Kokkvold.

Sier han videreformidlet

Lurås har lagt ut sin egen versjon av saken på nettstedet Resett, der han skriver at Resett ikke vil bekrefte om beløpet VG oppgir er riktig eller ikke.

Videre skriver han at Resett ble kontaktet av en anonym leser som ønsket å få saken frem i mediene, i ettertid av at Trine Skei Grande første gang omtalte den i Aftenposten onsdag.

Det skriver Lurås også i en epost til DN.

– En leser som ønsker å være anonym ba oss om å formidle et tilbud, noe jeg også gjorde.

– Stemmer det, som han hevder, at summen var 400.000 kroner?

Det ønsker jeg ikke å kommentere, skriver han.

Han sier også at han tolker Vær varsom-plakaten dit hen at det finnes unntak for hovedregelen om at man ikke skal betale kilder.

Lurås skriver i en tekstmelding til DN at han ikke ønsker å kommentere Floberghagens kritikk.

Advarer mot betalingsjournalistikk

Under hans tid som generalsekretær i Presseforbundet ble pressens Vær Varsom-plakat i 2007 utvidet med et eget punkt der det sterkt advares mot betalingsjournalistikk.

Der heter det: «Det er uforenlig med god presseskikk å ha betalingsordninger som er egnet til å friste mennesker til uberettiget å trå innenfor andres privatsfære eller gi fra seg personsensitiv informasjon.»

I 2010 ble Se og Hør felt av PFU for brudd på god presseskikk etter at de betalte 12.500 kroner til en 21-åring for å fortelle om sitt forhold til Jonas Bergström, som da var forlovet med den svenske prinsessen Madeleine.

Kokkvold oppfordrer nå sin etterfølger i Presseforbundet, Elin Floberghagen, til å bruke sin initiativrett og bringe saken inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU).

Floberghagen sier til DN at hun vil avvente neste styremøte i presseforbundet – der styret skal diskutere avgrensing av hvilke nettsteder som kan klages inn til PFU, før hun vil bestemme seg om hun vil bruke initiativretten i saken.

Sjokkert

Det var Resett som først brakte ryktene om Trine Skei Grande ut i offentligheten under regjeringsforhandlingene på Jeløya. Saken ble spredt vidt i sosiale medier. Først da Grande selv valgte å stå frem og kommentere saken tirsdag, ble saken omtalt i tradisjonelle nyhetsmedier.

En av investorene bak Resett, Øystein Stray Spetalen, er samtidig varamedlem til PFU. Det har ikke lyktes NTB fredag formiddag å komme i kontakt med Spetalen.

Også ekspert på offentlighetsloven og presseetikk, Gunnar Bodahl-Johansen, er sjokkert over Resetts tilbud til 26-åringen.

– Det mener jeg er helt forkastelig. Hvis dette er riktig, mener jeg det undergraver troverdigheten til Resett fullstendig, sier han til Nettavisen.

Finansmann

En annen av Resetts investorer, finansmannen Jan Haudemann-Andersen, ønsker ikke å kommentere saken.

– Jeg kan ikke blande meg inn i det redaksjonelle. Jeg ønsker mediemangfold, derfor har jeg investert i Resett, sier Haudemann-Andersen til NTB.

– Er det et tegn på sunn forretningsdrift å tilby kilder slike summer i betaling?

– Ja, det gjenstår jo å se da, sier Haudemann-Andersen, som fremholder at investeringen i Resett er «veldig liten».(Vilkår)

Bitcoin har ingen fundamental verdi, og kan gå i null.
01:21 Min
Publisert: