Fredag slukkes de siste riksdekkende radiosendingene på fm-nettet på Sørlandet og Vestlandet.

Kommende onsdag forsvinner NRK fra fm-båndet i Oslo, Akershus, Østfold og Vestfold.

I Nordland, der NRK slukket sine fm-sendinger 11. januar i år, oppgir Digitalradio Norge at radiolyttingen nå har stabilisert seg på samme nivå som i fjor.

Tallene stammer fra en spørreundersøkelse fra andre kvartal 2017 og viser at 64,2 prosent av innbyggerne i Nordland hører radio daglig, mot 64,8 prosent samme periode i fjor.

Sterke radiovaner

– Tallene må tolkes som at lytterne har sterke radiovaner. Nordlendinger har åpenbart tatt i bruk digitale radioapparater og blitt med over til den nye radiotiden. Dette er i takt med prognosene som ble gitt av Kantar TNS i forkant av slukkingen, og som vi forventer å se for resten av landet neste år, sier daglig leder Ole Jørgen Torvmark i Digitalradio Norge i en pressemelding.

Digitalradio Norge representerer de store radioselskapene som har gått sammen om overgangen fra fm til digitalradio, eller dab – NRK, P4 og Bauer Media, som står bak blant annet Radio Norge og Radio 1 som snart kommer på luften igjen.

Offisielle lyttertall fra den såkalte PPM-undersøkelsen fra januar og frem til i dag viser at 64,1 prosent av alle nordmenn hører radio daglig. Total lytting var 67, 1 prosent i samme periode i fjor.

– Nedgangen er lavere enn vi forventet, sier Ole Jørgen Torvmark.

149.000 færre

Dekningstallene fra TNS Gallups offisielle radioundersøkelse viser at radiokanalene som er omfattet i gjennomsnitt nådde ut til 2,67 millioner lyttere daglig i sommermånedene juli og august.

Det er 149.000 færre enn snittet de samme åtte ukene året før, eller en nedgang på 5,3 prosent fra 2016.

Nedgang for NRK

Tallene viser at nordmenn bruker 81 minutter på radio hver dag.

NRK har en nedgang i antall lyttere i de heldigitale områdene.

– På fm hadde NRK tre av fem riksdekkende kanaler. Med digitaliseringen har konkurransen økt betraktelig, og det gjenspeiles naturlig nok i lyttertallene. NRK har også gått foran og slått av FM-senderne tidligere enn våre konkurrenter i flere av slukkeområdene. Utviklingen er som forventet, og det er en villet utvikling. Ved å tilby flere og tydeligere kanaler gjør vi radio relevant også i fremtiden, og jeg er trygg på at NRK Radio blir like viktig i årene fremover, som det vi har vært, sier fungerende radiosjef Jon Branæs, ifølge meldingen.(Vilkår)

Denne suven er liten utenpå og stor inni
Skoda kommer med sin andre SUV, den lille, men likevel store Karoq.
00:48
Publisert: