Tirsdag ble opplagstall, lesertall, mediehustall og annonsetall for 2015 offentliggjort av Mediebedriftenes Landsforening.

Samletallene til Mediebedriftenes Landsforening viser at særlig løssalgsaviser taper terreng.

VG og Dagbladet er ned 13 prosent samlet på opplag. Førstnevnte faller med 25.472 på papir (se tallene under).

Dagbladet faller med 16.715 eksemplarer på papir.

Det fører blant annet til at Dagens Næringsliv passerer Dagbladet og er landets tredje største papiravis målt i opplag.

Men også abonnementsavisene mister lesere på papir. Totalopplaget for MBLs medlemsbedrifter falt med 5,2 prosent på papir. Digitalt økte man opplaget med 52 prosent i 2015.

Klassekampen øker

Det er Klassekampen som øker mest i opplag. Avisen passerer for første gang 20.000 i opplag, og 100.000 lesere på papir, skriver avisen i en pressemelding.

– Vi får betalt for vellykkete redaksjonelle satsinger i fjor, sier Klassekampens redaktør Bjørgulv Braanen i pressemelding.

Klassekampen har en vekst på 2395 eksemplarer, hvorav 1995 er på papir. Det er det beste resultatet i avisens historie, ifølge pressemelding.

– Vi er faktisk Norges 8. mest leste avis på papir og vi tror fortsatt det er enda flere der ute som kan sette pris på en avis som Klassekampen, sier Braanen.

Klassekampen har nå et opplag på 21.648 eksemplarer. Det er mer enn Oslo-konkurrent Dagsavisen, som faller ned til 20.497 på netto opplag.

Les også: Tøffe opplagstider for Se og Hør

Jr. vokser

– Det er ikke tvil om at det er tøffe tak i bransjen, men det finnes lyspunkter, sier sjef i Mediebedriftenes Landsforening, Randi Øgrey.

Mens moderavisens opplag sank med nesten 10.000, blir det kanskje kake i Aftenpostens lokaler i Akersgata 55 likevel.

Aftenposten Jr. er nemlig landets 10. største avis, etter en opplagsøkning på 3.229.

* VGs digitale opplagstall er ikke medregnet. DN får opplyst at VG+ per i dag har 77.000 betalende abonnenter.

 

 Se bildene fra når Mediebedriftene presenterte opplagstall, lesertall, mediehustall og annonsetall for 2015:

  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.