Etter svært tøffe forhandlinger, der Norsk Journalistlag og Parat Media har bistått de ansatte gjennom fem uker, ble det en løsning med økonomisk kompensasjon og karriereveiledning til dem som mister jobben like før jul

– Jeg kan ikke si noe om innholdet i sluttpakkene, men jeg er veldig glad for at vi omsider kom frem til en løsning som gjør at alle ansatte nå går ut med en sluttavtale. Det satt langt inne, sier leder Bodil Gilje i Bonnier Medias redaksjonsklubb.

Det er Gilje som har ledet forhandlingene med Bonnier Media om sluttvilkårene for de ansatte, etter den dramatiske beskjeden i begynnelsen av november om at det svenskeide magasinforlaget ville legge ned hele sin virksomhet i Norge med 58 ansatte kom.

«Ville bare at vi skulle slutte»

– Ønsket Bonnier Media å si dere opp uten videre?

– Ja, de ville bare at vi skulle slutte. Det har ikke vært noen sluttpakker på bordet før i siste sekund, sier Gilje.

Hun er sterkt kritisk til måten avviklingen av selskapet har vært gjennomført på.

– Dette har vært en horribel prosess for de ansatte, som har ventet i uvisshet i mange uker. For oss tillitsvalgte har det vært fryktelig krevende møter, sier hun.

Bonnier Media ønsket å gjennomføre oppsigelsene innen første desember.

Da datoen begynte å nærme seg, fikk man dårlig tid, forteller Gilje.

– Vi opplever at prosessen har vært svært uproff og preget av hastverk og regelbrudd. Men vi er fornøyd med at vi har kommet til enighet.

– Betyr det at alle har fått penger for å slutte?

– Alle fast ansatte har fått en sluttavtale. Vi er fornøyd med tanke på utgangspunktet vi hadde. Jeg er glad for at de ansatte nå kan gå inn i 2019 med en liten sikkerhet i bakhånd, sier Bodil Gilje, som berømmer støtten de ansatte har fått fra sine fagforeninger underveis.

– Vi hadde ikke klart oss uten Norsk Journalistlag og Parat, som har samarbeidet tett hele veien. NJ sentralt har gjort en kjempejobb, sier Gilje.

Krevende å avvikle

Administrerende direktør Trond Juliussen i Bonnier Media sier det er trist for alle ansatte som mister sine jobber.

Han vil ikke kommentere innholdet i forhandlingene som har ført frem til avtalene om sluttpakker for de ansatte.

Administrerende direktør Trond Juliussen i Bonnier Media slutter selv i selskapet.
Administrerende direktør Trond Juliussen i Bonnier Media slutter selv i selskapet. (Foto: Gorm K. Gaare)

– Det viktigste for meg å si, er at det å skulle avvikle et selskap med 60 ansatte er krevende. Gjennom fire uker i november har vi hatt tett dialog med de tillitsvalgte, og jeg opplever nå at vi har kommet frem til en felles avtale som alle parter tilslutter seg. Det er jeg glad for, først og fremst for de ansatte, men også på vegne av selskapet. Utover det har jeg ikke noen ytterligere kommentarer.

– Hvor mye betaler dere i sluttpakker?

– Avtalene er individuelle, og dermed også konfidensielle. Men det finnes et økonomisk handlingsrom knyttet til ansiennitet og alder, og i tillegg elementer som karriereveiledning, noe som til sammen gjør at de ansatte kan bruke noe tid på å finne ut hva de skal gjøre fremover, sier Trond Juliussen.

Fortsetter med Tara og Costume

I en pressemelding fra selskapet skriver Bonnier Media at magasiner som Tara og Costume er sikret utgivelse og at nettstedene fortsetter, samtidig som det altså er inngått avtaler om sluttpakker med 58 ansatte.

Jurist Knut Skaslien i Norsk Journalistlag uttalte til DN i november at operasjonen kunne minne om en «plan om ulovlige oppsigelser».

Bonnier Media skriver i pressemeldingen at en ny «forretningsmodell» innebærer at det er inngått avtaler med en rekke av Bonnier Medias nøkkelmedarbeidere, som kommer til å jobbe tett sammen med Bonnier i Danmark om utgivelse av blader.

Bonnier har inngått avtaler med de nåværende sjefredaktørene og andre nøkkelpersoner som blir med videre.

– Jeg er glad for at vi får med oss disse nøkkelpersonene videre. Det betyr at Bonnier kan opprettholde kvaliteten og kontinuiteten i både produksjonen og annonsesalget, sier administrerende direktør i Bonnier Media, Trond Juliussen, i pressemeldingen.

Juliussen slutter selv i selskapet i starten av 2019.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Hør det britiske reklamebyråets avskjedssang til EU
00:00 Min
Publisert: