«The future is private», lyste det opp på storskjermen bak Mark Zuckerberg da han lanserte en rekke nye endringer i Messenger, Whatsapp, Facebook, og Instagram under Facebooks F8-konferanse i San Jose i California.

Selskapet Zuckerberg har bygget opp, har de siste årene vært i en lang rekke personvern- og datasikkerhetsskandaler, og nå varsler Facebook-sjefen et «fundamentalt skifte» for å gjøre plattformen mer privat. Blant annet skal designet på Facebook endevendes. Den klassiske blå toppstripen forsvinner fra plattformen, og Facebook-gruppene og arrangementer skal settes i sentrum.

– Vi ruller ut FB5, et helt ny design for Facebook som skal være enklere, raskere, mer oppslukende og som setter lokalsamfunnene i sentrum. Alt i alt har vi gjort det enklere å finne det du leter etter og komme deg til funksjonene du bruker mest, skriver selskapet på bloggen sin.

Facebook har i løpet av sin historie vært gjennom fire endringer av designet. Dette blir det femte, og navnet blir derfor FB5.

Det skal bli enklere å oppdage nye grupper, og det skal bli enklere å delta i grupper.

Slik ser det nye Facebook-designet ut.
Slik ser det nye Facebook-designet ut. (Foto: Facebook)

Innrømmet omdømmetap

Under konferansen innrømmet Zuckerberg at skandalene har gått utover selskapets omdømme.

– Jeg skjønner at mange ikke er sikre på om vi virkelig er seriøse. Jeg vet at vi ikke akkurat har det beste ryktet på personvern akkurat nå, for å si det mildt. Men jeg føler meg forpliktet til å gjøre dette riktig og starte et nytt kapittel.

I tillegg til endringene på Facebook, skal selskapet lansere en egen desktop-versjon av meldingstjenesten Messenger, og gjøre meldingene brukerne sender til hverandre fullstendig kryptert.

Meldingstjenesten skal bygges om fullstendig for å gjøre den enklere og raskere. Disse endringene vil bli lansert senere i år.

Hemmelig flørt med venner

Facebook skal fortsette satsingen på datingtjenesten sin. Den er tilgjengelig i Colombia, Thailand, Canada, Argentina og Mexico, men skal nå ekspandere til 14 nye land. I forbindelse med det lanseres funksjonen «Secret Crush», der man kan vise interesse for opptil ni Facebook-venner. Hvis de har gjort det samme, matcher brukerne med hverandre.

Foreløpig vil ikke denne tjenesten bli tilgjengelig i Norge.

I forrige uke la Facebook frem resultatene for først kvartal der det kom frem at selskapet forventer å måtte betale erstatninger i form av forlik med tilsynsmyndighetene i USA på et sted mellom tre og fem milliarder dollar.

Dette på grunn av brudd på personlovgivning og slurvete omgang med brukernes data. Facebook delte blant annet brukerdata med selskapet Cambridge Analytica, selskapet som var med å manipulere valg rundt omkring i verden, blant annet presidentvalget i USA i 2016.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.