Mediekonsernet Schibsted gikk på et sviende nederlag tirsdag, da Amedia valgte å samarbeide med Google om programmatisk annonsesalg, istedenfor Schibsted og deres partnere i AppNexus.

Onsdag ble det kjent at alle Schibsteds annonseselgere ble kalt inn til allmøte. Der fikk de beskjed om en ny storsatsing. 

For å møte konkurransen fra Google og Facebook, som dominerer annonseomsetningen digitalt, omorganiserer Schibsted sine enheter for annonsesalg.

«Mobile målgrupper»

Bakgrunnen er at Schibsted lanserer flere egenutviklede annonseprodukter der man sikter seg mot alle leserne i Schibsted-systemet, istedenfor bare lesere av enkeltaviser. Schibsted har nå klart ett av disse – «mobile målgrupper».

Produktet, som blir tilgjengelig over alle Schibsteds regionale og lokale mediehus, vil målrette annonser mot en stor andel av trafikken på mobile enheter.

Det betyr at det lenger ikke skilles på om annonsen kjøpes hos enten Aftenposten, VG eller Finn.no. Det nye produktet vil ifølge Schibsted gi brukerne de mest relevante annonsene, uavhengig av hvor i Schibsted-systemet de er kjøpt og levert.

Total omorganisering

De nye produktene fører til en omorganisering på annonsesiden i mediekonsernet. Selgerne i de tre kommersielle enhetene hos Schibsted Norge Abonnementsmedia (Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad), VG og markedsplasser (Finn.no) vil fra nå av ikke lenger måles hver for seg, men sammen i Schibsted Norge.

– Alle visningene har Schibsted som utgangspunkt. Det betyr at når den nye organiseringen er på plass om noen uker, vil våre selgere når de tar kontakt med kunder ringe fra Schibsted, og ikke fra enkeltselskapene slik det gjøres i dag, sier konserndirektør for annonser, Per Håkon Fasting.

Mer relevante annonser

Hver av de tre enhetene vil få sine ansvarsområder, men poenget er ifølge Fasting at man går mer i retning av å være «målgruppesentrert».

For dem som leser VG, Aftenposten eller Finn.no vil dette ifølge Fasting gradvis føre til at annonsene blir mer relevante.

– Er dette en erkjennelse av at modellen med de tre kommersielle enhetene ikke har fungert?

– Nei, om du ser på kvartalsrapportene våre, viser de at vi gjør det bra i det digitale annonsemarkedet for nettaviser. Schibsteds store digitale selskaper, VG og Finn, som kjører på Schibsted/AppNexus-teknologi, har i det digitale annonsemarkedet tatt andeler gjennom 2016. I tillegg leverer vi gode økonomiske resultater. Så dette er en markedstilpasning vi ikke gjør fordi vi er presset, men fordi kundene etterspør ett kontaktpunkt.

 Avfeier sammenheng

– Har timingen for at dere går ut med dette noe med at Amedia valgte Google som annonsepartner å gjøre?

– Nei, vi har selvfølgelig planlagt dette en stund, så det har ingenting med det å gjøre, sier Fasting.

Fasting understreker at det ikke vil bli en nedbemanningsrunde i forbindelse med omorganiseringen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.