Aftenposten-sjef Espen Egil Hansen frykter for finansieringen av norsk journalistikk dersom Stortinget vedtar innstramninger av reglene for telefonsalg i markedsføringsloven.

Over to millioner nordmenn har reservert seg mot telefonsalg. I dag er det forbudt å drive telefonsalg til forbrukere som har reservert seg, men loven har en rekke unntak som regjeringen nå foreslår å stramme inn.

Tirsdag gjennomfører familie- og kulturkomiteen høring om saken.

– Vår beregning viser at for Aftenpostens del ville vi gå glipp av anslagsvis 20.000 avissalg årlig, sier Espen Egil Hansen.

Noe som vil kunne medføre en årlig inntektssmell for Aftenposten på anslagsvis 16 millioner kroner. I tillegg mener Hansen strengere regler for telefonsalg vil gå utover muligheten til produktutvikling i mediene. 

Hylekor fra næringslivet

Fagdirektør for e-handel og telefonsalg Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet går i rette med Aftenposten-redaktøren og hans støttespillere.

– Det er snakk om å respektere forbrukerens rett til å reservere seg. Det blir imøtegått av et hylekor fra et samlet næringsliv. Det er muntlig sagt, men treffende, sier Skjelbostad.

Og fortsetter:
– De hyler om at man da ikke kan ringe til eksisterende kunde, og at det vil være ødeleggende for dem. Det er en sannhet med modifikasjoner.

Vil miste mange tusen avissalg

Aftenposten har et opplag på rundt 220.000 eksemplarer. I tillegg utgir de magasiner som Junior, Innsikt, Mat fra Norge, Hyttemagasinet, Historie og Vitenskap.

– Vi lager et nytt tilbud, og da er det veldig relevant å ringe og tilby til det eksisterende og tidligere lesere. Vår vurdering er at fem av seks titler vil bli lagt ned over en tre års periode. Det eneste vi tror på er Junior. De andre er avhengig av den type kundepleie, sier Hansen.

I en kronikk i egen avis skriver han at telefonsalgforbud kan medføre 90 millioner kroner i tapte årlige inntekter for Aftenpostens magasinforlag fra 2020.

1159 klager i fjor

Det skal fortsatt være mulig å kontakte over tre millioner nordmenn, men de som har reservert seg, skal få slippe, argumenterer Skjelbostad i Forbrukerombudet.

I fjor mottok Forbrukerombudet 1159 klager på telefonsalg. 

– Det er opplest og vedtatt at telefonsalg er en upopulær salgsform. Folk flest svarer nei på spørsmål om de liker det, sier Skjelbostad.

Aftenposten-redaktøren bedyrer at kunder som blir oppringt og sier de ikke ønsker at Aftenposten ringer dem, noteres og respekteres. Og han sier antall klager er «svært få».

– Jeg føler ikke at jeg tar del i et hylekor, men at jeg nøkternt forteller hvilke konsekvenser dette har for en avis som Aftenposten. Som forbruker opplever også jeg å få aggressive telefoner, men det er ikke fra ansvarlige bedrifter som Aftenposten. Kjernen i dette dreier seg om å få kommunisere med egne kunder, sier Espen Egil Hansen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.