– Det er veldig kult. Vi nyter det, sier kommersiell direktør Gareth Williams i kinoreklamehuset Capa.

Mediebarometeret for juli viser at annonsering i kinomarkedet fortsetter å vokse. Fra i fjor til i år har kinoannonseringen økt med hele 24,9 prosent. Bare plakatmarkedet utendørs er i større vekst av de andre tradisjonelle mediene som tv, radio og dagspresse. 

Effekt, popularitet og ungdomstekke

Capa dekker omtrent 44 prosent av det totale kinobesøket i Norge, og merker veksten tydelig. I fjor omsatte selskapet for snaut 47 millioner kroner, en økning på 20 prosent fra 2015.

Williams peker på kinoens popularitet, særlig blant yngre målgrupper som er attraktive for annonsørene, og kinoreklamens effekt som hovedfaktorer bak veksten i markedet.

– Merkevarene som ønsker å nå unge, både i alder og til sinns, kommer til oss. Annonsørene ser etter en effektfull og stabil kanal, sier han.

Fjoråret var det beste besøksåret for norske kinoer siden 1983, og halvårstallene for i år indikerer at populariteten vedvarer.

Annonsørene vender tilbake

Med en omsetning på nesten 65 millioner kroner går kino nå forbi magasinene i ukepressen, som faller 20,8 prosent sammenlignet med i fjor.

Slik så det ikke ut for bare et par år siden. Williams forteller at flere annonsører rundt 2013 og 2014 begynte å nedprioritere kino fremfor nye kanaler som online video. Nå ser de ut til å ha vendt tilbake.

– Vi ser at markedet går til kanalene som gir effekt, derfor vokser også plakatmarkedet, radio og til dels tv. Det er en realisering om at man må få valuta for annonsepengene sine, sier Williams.

Tar penger fra tv

– Det er to ting som driver kinomarkedet opp, og det første er naturlig nok filmene selv. Store filmer trekker et stort publikum, sier medie- og forhandlingsdirektør Harald Eide-Fredriksen i mediebyrågruppen Dentsu Aegis Network.

Han tror kinoene har tjent godt på et tilsynelatende umettelig annonsemarked for tv, som har vært utsolgt for annonseplass lenge. Når tv-kanalene ikke har kapasitet til å møte etterspørselen, trekker annonsørene til kinoene, mener han.

 – Når i tillegg unge mennesker ser mindre på lineær tv enn før, blir kino en utmerket arena å treffe dem på, sier Eide-Fredriksen.

Forhandlingsdirektør Harald-Eide Fredriksen i Carat og mediebyrågruppen Dentsu Aegis Network. 
Forhandlingsdirektør Harald-Eide Fredriksen i Carat og mediebyrågruppen Dentsu Aegis Network.  (Foto: Gunnar Blöndal)

«Går neppe til himmels»

Kinotallene kan i rene pengebeløp ikke måle seg med de største tradisjonelle annonsekanalene tv, radio og dagspresse, men vokser mer enn samtlige.

Eide-Fredriksen påpeker at det skal lite til å få god prosentvekst med små kronebeløp, men sier at kinomarkedet fortsatt har potensial til å utvikle seg ytterligere.

 – Det går neppe i himmelen, fordi det er grenser for hvor stort dette kan vokse. Men kinomarkedet har større potensial enn bare reklamefilmvisning. Vi har sett en produktutvikling med blant annet aktiviteter i salene og bruk av kinosalen som samplingarena, der man deler ut produkter, sier Eide-Fredriksen.

Vil markedsføre gjennom sporing

Capa ønsker å tjene penger på markedsføring også utenfor det som skjer på kinolerretet, forteller Williams.

Deriblant gjennom satsing på såkalte nettvarder (beacons), små sendere som via blåtann sender informasjon til smarttelefonen din når du kommer i nærheten av senderne. Slik cookies sporer bevegelsene dine på internett, sporer vardene deg ute i det virkelige liv.

Med den informasjonen kan Capa kartlegge kinobesøkene dine, og legge opp avtaler med kommersielle aktører om kampanjer og annonser utløst av at du passerer en varde på en av deres kinoer.

I 2015 skrev DN at en slik vardeutløst annonse fra Lillestrøm kino og Coca-Cola skapte en stor mengde klikk fra personene som mottok annonsen.

– Målet vårt er å få kinoene våre til å forstå publikums adferd, og på den måten tilby de mer målrettet og personlig markedsføring. I tillegg lar det annonsørene våre få en digital forlengelse av kampanjene de viser på storskjermen, sier Williams.(Vilkår)

Se trailer: «The Trip to Spain»
02:23
Publisert: