– Til og med i DNs ganske ryddige kommentarfelt opplever kompetente kvinner å bli omtalt som sure kjerringer. Da får man ikke lyst til å delta, sier redaktør for leserengasjement Ingeborg Volan i Dagens Næringsliv.

Onsdag opprettet avisen Facebook-gruppen «DN Kvinner – for deg som er interessert i økonomi og likestilling». Det er et forsøk på å nå kvinnelige lesere, fra en næringslivsavis hvor tre av fire lesere på nett, er menn.

– Selvsagt er damer interessert i økonomi og penger. Hvis vi ikke klarer å nå dem, kan vi ikke skylde på kvinnene. Da må vi finne nye måter å bli relevante på, sier innholdssjef Janne Johannessen i DN.

Flere medier andre steder i verden har gjort lignende grep:

Navnet er hentet fra bloggeren Isabella «Blondibella» Löwengrips bok om kvinner og økonomi.

En norsk versjon av Facebook-gruppen ble opprettet i januar, med navnet «MoneyPenny Norge». Gruppen ledes av Beate Engelschiøn, som til daglig er gjeldsrådgiver i NAV.

– Jobben min er «Luksusfellen direkte». I veldig mange familier og par som kommer til meg, er det menn som har hatt ansvaret for å styre økonomien. Det trengs definitivt økt kunnskap blant kvinner om personlig økonomi, investeringer og aksjer, sier hun.

Frykten for nettroll

Felles for de fire gruppene er at de er lukket, som vil si at en administrator må godkjenne deg før du kan bli medlem og at innholdet ikke er synlige for utenforstående.

– Gruppen er lukket, men ingenting er hemmelig. Det er fordi vi ønsker en respektfull tone og gode diskusjoner, uten at medlemmene trenger å bekymre seg for nettroll eller for at alt de skriver, blir synlig for vennene deres på Facebook. Menn er selvsagt velkomne, selv om kvinner er målgruppen. Den aller første tiden må imidlertid mennene ligge på vent, inntil målgruppen av kvinner er blitt kjent med forumet og tonen i gruppen har fått etablert seg, sier Johannessen.

– Hvorfor trenger kvinner en egen gruppe? Vi har fått tilbakemeldinger fra mange kvinner om at de ikke føler seg komfortable med å diskutere i åpne fora – risikoen for negative opplevelser er for stor til at de gidder delta, sier Volan.

Spørreskjema ved innmelding

NRK driver i dag tre Facebook-grupper, bygd rundt radioprogrammer som er avhengig av innspill fra publikum. Gruppene er ikke lukket, men krever godkjennelse. For å bli medlem hos vitenskapsprogrammet «Abels Tårn» må man også svare på to spørsmål om programmet.

– Tvers gjennom ser vi at tonen er veldig hyggelig og snill. Men man må være til stede, moderere og vise at man er med for at tonen skal forbli hyggelig, sier sosiale medier-rådgiver Laurie MacGregor i NRK.

Radioprogrammene «Språkteigen», «Abels tårn» og «Utakt» har fått egne Facebook-grupper hos NRK. Her Laurie MacGregor i NRK.
Radioprogrammene «Språkteigen», «Abels tårn» og «Utakt» har fått egne Facebook-grupper hos NRK. Her Laurie MacGregor i NRK. (Foto: Fartein Rudjord)

En annen ting som har drevet medier til å teste Facebook-grupper heller enn sider er Facebooks stadige algoritmeendringer, som avgjør hva slags innhold som løftes opp i nyhetsstrømmen til brukerne.

Bergens Tidende opprettet i 2017 gruppen «Trafikkmeldinger på Vestlandet».

– Vi så at algoritmene på Facebook endret seg. Sider nådde ikke like mange som tidligere, mens grupper fikk bedre rekkevidde, sier ansvarlig for sosiale medier Hanne Louise Åkernes i Bergens Tidende.

I fjor opprettet avisen også en gruppe rundt podkasten «Ballspark».

VG mer restriktive

Digitalredaktør Ola Stenberg forteller at VG Sporten har laget en gruppe for sine ivrigste lesere. Større kommersielle initiativ som VGs Vektklubb og Familieklubben drives på egne nettsider.

Inntil nylig brukte man Facebook-innlogging for å kommentere under VGs artikler. Nå er Facebook kastet ut og erstattet med Schibsteds innloggingssystem, Spid.

Digitalredaktør Ola Stenberg i VG ber norske medier tenkte seg om to ganger før de går til sengs med Facebook.
Digitalredaktør Ola Stenberg i VG ber norske medier tenkte seg om to ganger før de går til sengs med Facebook. (Foto: Elin Høyland)

– Kanskje klarer man å skape en sivilisert debatt, men er en tredjepartsplattform, som er i konkurranse mot VG og DN riktig sted å drive en slik debatt? Kanskje får du mange medlemmer og suksess. Men så blir det plutselig endringer hos Facebook. Hva gjør du da? Du eier jo ikke rammen du har puttet dette inn i.

Forretningsmessig fungerer Facebook-gruppene for å tiltrekke seg nye kunder eller pleie dem man har. I fremtiden kan en mer direkte forretningsmodell bli mulig.

Facebook har siden i fjor testet månedsabonnement på utvalgte Facebook-grupper i USA. Per nå beholder administratorene på siden alle inntektene selv.

– Det er fint med gode lovnader fra Mark Zuckerbeg. Men forretningsmodellene de har tilbudt sånne som oss har vært for dårlige, punktum. Instant Articles er det siste eksempelet, sier Stenberg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Meretes utvalgte: Sjeldent god sydenvin
Vin fra Kreta på sitt aller beste imponerer.
02:17 Min
Publisert: