Ifølge en pressemelding skal den nye satsingen på næringslivsjournalistikk åpne for ansettelser av opp mot nye 30 journalister i E24, VG, Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad.

– Det norske folk fortjener enda bedre næringslivsjournalistikk. Skal man forstå samfunnet må man vite hvor samfunnets verdier skapes, og hvordan denne verdiskapingen henger sammen med samfunnets velferd. Derfor er det dypest sett en styrke for demokratiet når E24 – og Schibsted – nå gir næringslivsjournalistikken i Norge et kjempeløft, sier Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted.

Styrker E24-merkevaren

E24 blir navet i den nye satsingen. Alt innhold publiseres der, men utarbeides i de ulike mediehusene, som også går inn som medeiere i E24.

Merkevaren E24 skal også brukes på innholdet i de ulike papirutgavene til avisene som er med i samarbeidet.

– Vårt mål er å gi leserne den beste og viktigste dekningen av næringslivet fra hele landet – til lesere over hele landet. Vi har stor tro på at mediehusene i Schibsted sammen kan bidra til at E24 tar nummer 1-posisjonen, og blir landets viktigste avis for økonomi- og næringslivsnyheter. I tillegg er vi overbevist om at satsingen styrker hver enkelt avis dekning av næringslivet, sier konserndirektør for nyhetsmediene i Schibsted, Siv Juvik Tveitnes i en pressemelding.

Sjefredaktør Gard Michalsen i E24 fortsetter i sin posisjon, men det skal ansettes en ny administrerende direktør for E24.

– Dette er en historisk investering og vi har store ambisjoner. Oppgaven er klar: E24 må sette dagsorden med vesentlig og kritisk nyhetsjournalistikk. Samtidig som vi tar eierskap til sentrale bransjer og bedrifter Norge rundt, på en måte bare Schibsted kan. Det blir ikke enkelt, og vi gleder oss, sier han.

Åpen for flere samarbeid

Hvordan de 30 nye stillingene skal fordeles på mediehusene i samarbeidet er ikke avgjort, men Schibsted bekrefter at det er snakk om 30 nye stillinger.

«Nye» E24 kan også utvides med samarbeid med regionale mediehus utenfor Schibsted.

– Vi kommer til å utforske muligheten for samarbeid med andre mediehus, slik det allerede gjøres med Polaris Media i Nord-Norge, sier Camilla Kim Kielland, kommunikasjonsdirektør i Schibsted til DN.

Rustet for konkurranse

Sjefredaktør Amund Djuve i E24s hovedkonkurrent Dagens Næringsliv er klar for økt konkurranse.

– DN er i ferd med å ferdigstille en større omorganisering. Dette gjør oss godt rustet til å møte økt konkurranse enten den kommer fra Dagbladet, Schibsted eller andre. Den økte konkurransen vil virke skjerpende og føre til et bedre tilbud for lesere av næringslivsnyheter. Jeg ser at mye av Schibsteds satsing skjer ved at de skal øke antall journalister som spres rundt i regionavisene. I DN vil vi fortsatt ha det sterkeste faglige miljøet av dyktige næringslivsjournalister i norsk presse, og det gjør at vi fortsatt vil være den redaksjonen som gir næringslivsinteresserte lesere det desidert beste tilbudet, sier Djuve.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.