– Hun forstår pressens samfunnsansvar, er opptatt av det publisistiske produktet og har erfaringsbakgrunn fra jobber som har gjort henne godt skikket til å ta over Schibsted. I tillegg er hun god med folk og god strategisk – i det hele et godt valg for Schibsted, sier politisk redaktør Hanne Skartveit i VG etter Kristin Skogen Lunds første allmøte som Schibsted-sjef.

Den tidligere NHO-sjefen tok over mediekonsernet etter Rolv Erik Ryssdal i begynnelsen av desember. Onsdag presenterte hun sine visjoner for «nye» Schibsted, samt den nye ledergruppen hun har satt.

Henter hr-sjef

Lund får tre divisjoner under seg i Schibsted: Nordic Marketplaces, Publishing og Next.

Totalt får hun seks personer i sin ledergruppe:

  • Lund begynte informasjonsmøtet med nyheten om at Anders Skoe, administrerende direktør i Finn, også blir sjef for alle nordiske online rubrikksider.
  • Siv Juvik Tveitnes blir sjef i Publishing
  • Raoul Grünthal, som nå leder Schibsted Media, blir sjef i vekstdelen Next.
  • Trond Berger fortsetter som finansdirektør.
  • Mette Krogsrud blir sjef for hr og corporate affairs. Krogsrud kommer fra stillingen som norgessjef i hodejegerselskapet Korn Ferry. Hun fikk nylig jobben med å finne ny NHO-sjef etter nettopp Lund. Tirsdag ble det klart Ole Erik Almlid blir den nye NHO-sjefen.
  • I tillegg skal Lund ha en sjef for data og teknologi inn i ledergruppen, men denne personen er ikke ansatt.
Fra venstre: Styreleder Ole Jacob Sunde i Schibsted asa og ny sjef for Schibsted Publishing, Siv Juvik Tveitnes.
Fra venstre: Styreleder Ole Jacob Sunde i Schibsted asa og ny sjef for Schibsted Publishing, Siv Juvik Tveitnes. (Foto: Mikaela Berg)

Schibsted fikk i 2017 krass kritikk fra Skartveit i VG for at det dominerte en «gutta boys»-kultur i ledelsen, som var dominert av menn. I den nye ledergruppen sitter tre kvinner og tre menn, mens en stilling altså enda er åpen.

– Jeg tror Rolv Erik Ryssdal skjønte alvoret den gangen og at dette ikke kunne fortsette. Vi hadde tatt opp disse spørsmålene internt gjennom flere år, uten at det skjedde stort. Jeg tror det hjalp da flere av oss, blant annet Trine Eilertsen og jeg gikk en runde offentlig. Jeg tror ledelsen trengte å få fortalt i klartekst hvordan det sto til, sier Skartveit.

Et drøyt år etter er Kristin Skogen Lund i gang som den første kvinnelige konsernsjefen i Schibsteds historie.

Hanne Skartveit, politisk redaktør i VG.
Hanne Skartveit, politisk redaktør i VG. (Foto: Kristin Svorte)

– Det er veldig bra at Kristin Skogen Lund er blitt ansatt. Ikke først og fremst fordi hun er kvinne, men fordi hun er veldig dyktig, sier Skartveit.

Splitt

Lunds første oppgave som Schibsted-sjef blir å lede konsernet gjennom en splitt: De internasjonale rubrikksidene skal skilles ut i et eget selskap, kalt MPI, som skal ledes av nevnte Ryssdal.

Schibsted skal eie rundt 60 prosent av det nye selskapet, som etter planen skal børsnoteres i april. Under møtet kom hun med en oppdatering på hvordan det går med børsnoteringen av MPI.

– Det er mye arbeid som pågår, det går bra og raskt, sa Skogen Lund om børsnoteringen av MPI.

Mer høylytte

Lund forklarte under allmøtet at Schibsted i bunnen av sin strategi skal ha en klar og tydelig tanke om hvilken rolle konsernet spiller i samfunnet.

– Jeg mener vi må bli mer høylytte og tydeligere i vår rolle i samfunnet, og kommunisere dette enda mer, sa hun.

Med dette mente Lund at Schibsted skal ta en tydeligere rolle som en motpart til for eksempel falske nyheter og ulike krefter som setter demokratiet under press.

Mette Krogsrud blir sjef for hr i nye Schibsted. Hun kommer fra hodejegerfirmaet Korn Ferry.
Mette Krogsrud blir sjef for hr i nye Schibsted. Hun kommer fra hodejegerfirmaet Korn Ferry. (Foto: Per Thrana)

En av plansjene Lund viste frem omhandlet Schibsteds ambisjon om å være nordisk, digitalt kraftsenter. Hun vil legge til rette for å gjøre Schibsted til et vekstselskap for fremtiden med en sterk samfunnsrolle. Dette skal skje gjennom entreprenørskap, finansielle muskler, de riktige menneskene, data og teknologi.

– Jeg har klart et rammeverk og nøkkelpunktene for strategien fremover, sa Lund.

Vekst

Videre forklarte Lund at det å posisjonere Schibsted som et vekstselskap blir et av de viktigste forretningsområdene fremover.

Hun åpner for at innovasjon i Schibsted kan skje innen andre ting enn medier, som for eksempel innen helse eller nye transportsystemer.

– Dette kan skape muligheter for å ekspansjon til nye geografier, slik vi har gjort med markedsplasser, sier hun.

Kanskje er den neste store tingen ikke medier eller markedsplasser, men helt nye sektorer.

Med det trakk hun frem tre ulike vekstpilarer:

  • Vekst i eksisterende forretningsområder, som VG Partnerstudio, Omni og Finn Shopping.
  • Vekst i nye forretningsområder, som forbrukslånagenten Lendo og distribusjonsselskapet Helt Hjem.
  • Geografisk ekspansjon – som Schibsted tidligere har gjort med suksess innen rubrikksider.
Meretes utvalgte: Sikringsbordeaux
En perfekt moden og rimelig bordeaux er verdt å sikre seg.
01:11 Min
Publisert:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.