Tirsdag lanserte Celine Aagaard en skokolleksjon hun har designet i samarbeid med det italienske skomerket Superga.

Samarbeidet ble ifølge Supergas representant i Skandinavia inngått i mars i fjor og produktet var klart i juni. Samme måned gikk augustnummeret av magasinet Stylemag i trykken.

På forsiden: sjefredaktør Celine Aagaard med sko fra Superga, identisk utseende som skoene hun nå selger i samarbeid med selskapet. Magasinet gis ut ut av mediegiganten Aller.

Forbud mot økonomiske bindinger

– Det loven sier er at dette er reklame og at det da skal merkes, sier Forbrukerombud Gry Nergård.

– Og så er det en grunn til at pressens eget regelverk heter Vær Varsom Plakaten, det må utvises forsiktighet, legger hun til.

Pressens etiske regelverk forbyr journalister og redaktører å ha oppdrag eller økonomiske bindinger som kan skape interessekonflikter i sammenheng med deres redaksjonelle oppgaver. Det er også forbudt for journalister og redaktører å utnytte sin stilling til å oppnå private fordeler.

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum 
Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum  (Foto: Silje Eide)
Løken Stavrum: – Aldri hørt om lignende

Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund sier hun aldri har hørt om en journalist eller redaktør som personlig har inngått en avtale for deretter å gi avtalepartneren journalistisk omtale.

– All journalistikk skal være fri og uavhengig. Leseren skal alltid vite at det er fri redaksjonell vurdering som avgjør hva som gir oppmerksomhet. Hvis hun har et samarbeid med dette selskapet, burde hun selvfølgelig ikke vist frem sko fra det på forsiden. Journalistisk omtale er ikke til salgs.

LES OGSÅ: PFU om VG: - Det er forskjell på tekstreklame og tekst som har reklameverdi

LES OGSÅ: Lenker videre tross PFU-smell

Sjefen visste ikke

Aagaards sjef, ansvarlig redaktør Gjyri Helén Werp i Aller ønsker ikke kommentere saken, men skriver i en epost til DN at hun ikke kjente til avtalen mellom Aagaard og Superga før hun leste om den i Finansavisen i januar i år.

Aagaard sa opp stillingen sin i november i fjor, men står fortsatt oppført som redaktør i den nyeste utgaven av magasinet Stylemag.

Celine Aagaard om sine nye sko på Instagram tirsdag.
Celine Aagaard om sine nye sko på Instagram tirsdag. (Foto: skjermdump.)
Ledelsen grep inn

I det nyeste nummeret figurerer nok en av Supergas samarbeidspartnere på forsiden.

Pernille Teisbæk er en dansk moteblogger og sammen med Aagaard utgjør hun to av tre skandinaviske moteprofiler som Superga har inngått designsamarbeid med. Den siste er den svenske bloggeren Caroline Blomst.

Da Aller-ledelsen ble klar over samarbeidet, grep de – etter det DN kjenner til – inn for å forsikre seg om at Superga verken var nevnt i tekst eller vist på bilder i februarutgaven.

Aagard skrev saken

Den 13 sider lange artikkelen om Teisbæk er ført i pennen av Aagaard selv.

– Da tenker jeg at ringen er sluttet. Det må være en fantastisk god uttelling for den som har inngått et samarbeid med disse damene, sier Kjersti Løken Stavrum.

Aagard: Ikke avtale da jeg var på forsiden

Celine Aagaard avviser at hun hadde hatt kontakt med Superga om en designavtale da hun i august poserte på forsiden av eget magasin.

– Det valgte cover er et redaksjonelt valg som ligger hos utgavens ansvarlige redaktør. Skoen du nevner fra Superga er ikke den modellen som jeg i dag har lansert. Aller og StyleMag har alltid hatt en åpen dialog med leserne og vært transparente om kommersielle koblinger. Som en kommentar til saken din forøvrig vil jeg også presisere at jeg sa opp min jobb i Aller-gruppen 1. nov 2014, skriver hun i en epost.

Superga: Avtalen ble inngått før forsiden

Men kommersiell sjef Eric Elm i Bootskompaniet, selskapet som representerer Superga i Skandinavia, skriver i en e-post til DN at det har samarbeidet med de skandinaviske moteprofilene siden mars 2014 og at skoene var klare allerede i juni.

– Designet ble klart før vår innsalgsperiode til butikkene, som starter i juni for vårsesongen, skriver Elm.

Han vil ikke si noe om hva moteprofilene tjener på samarbeidet, men omtaler dem som «spokespersons» for merket Superga.

– Var det en del av avtalen at Aagaard skulle profilere Superga-sko i magasinet hun var redaktør for?

– Nei, det var ingen avtale om forsiden av Stylemag, sier Elm.

Har du innspill eller kommentarer til saken? Ta kontakt med Mina Ghabel Lunde

LES OGSÅ:

VG felt for å lenke til motebutikker(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.