Inntektene i kvartalet var 337 millioner norske kroner, som var på nivå med samme periode forrige år. 

Driftsresultat før av- og nedskrivninger, utgjorde 23,4 millioner kroner mot 4,7 millioner året før.

Driftsresultatet endte på ti millioner kroner i kvartalet, en økning på 16 millioner kroner fra året før da resultatet ble negativt.

De viktigste årsakene til fremgangen i kvartalet var lavere kostnader i Dagens Næringsliv og lønnsom omsetningsvekst i Mynewsdesk.

DN gjennomførte en nedbemanningsrunde i 2016.

I rapporten fremgår det at produktivitetsprogrammet ga et vesentlig positivt bidrag til resultatfremgangen. Målet om 75 millioner kroner i årlige produktivitetsforbedring ved dette årets slutt er nådd med resultateffekter delvis i 2016 og med fulle effekter i 2017. 

Ytterligere forbedringstiltak pågår og planlegges for 2017.

Foreslår utbytte

Styret foreslår et utbytte på tre kroner per aksje, totalt fire millioner kroner for 2016.

- Det er første gang på tre år at vi utbetaler utbytte. Det signaliserer at resultatene er bedre og likviditeten er god, sier konsernsjef Gunnar Bjørkavåg i NHST Media Group. 

Alt i alt er NHST-sjefen fornøyd med fjorårets fjerdekvartal, men han hadde mål om «noen prosentpoeng» til i omsetningsvekst.

- Vi har klart å forbedre driftsresultatet mye, men jeg er ikke helt fornøyd med at vi kun har fått én prosent omsetningsvekst, sier Bjørkavåg.

Økte abonnementsinntekter 

Utviklingen i de forskjellige inntektstartene gjør at abonnementsinntektene utgjør 56 prosent av de samlede inntektene.

Abonnementsinntektene økte med 13 prosent og utgjorde 138,1 millioner kroner i årets siste kvartal. 

Mediaserviceinntektene er på nivå med annonseinntektene.

Svakere annonsemarked

Det mest krevende i 2016 var annonsemarkedet, ifølge konsernsjefen.

- Dette var svært krevende i første kvartal. Vi klarte ikke å bedømme hvordan det utviklet seg. Vi fikk litt bedre kontroll i andre kvartalet og enda bedre i tredje og fjerde, forklarer han.

Det var tilbakegang i annonseinntektene både fra papir og digitalt i kvartalet.

Annonseinntekten utgjorde 87,7 millioner, en nedgang på 15 prosent fra 103,7 millioner kroner året før. Salg av varer og tjenester falt med 23 prosent.

Underliggende bidro Norske publikasjoner og Mynewsdesk med resultatforbedring, mens Global Publications og Nautisk Forlag hadde svakere resultater i fjerde kvartal enn året før, men bare Nautisk Forlag endte med et driftsunderskudd.

Morgenbladet bidro med 16 millioner kroner i inntekter og 17 millioner i kostnader i kvartalet.

Digital omstilling

I kvartalsrapporten fremgår det at den digitale omstillingen har vært betydelig i 2016, og fortsetter med enda større kraft inn i 2017. 

Konsernet fortsetter å investere i digital produktutvikling og i oppgraderinger av plattformer og systemer som støtter den digitale utviklingen. I fjerde kvartal var investeringene i form av balanseførte utviklingskostnader på 15 millioner kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.