Det kom inn en litt overraskende kritikk av saken «Den nye motedietten» i D2 hvor jeg var en av designerne som ble intervjuet. Astrid Skjerven, professor i produktdesign ved Oslo Met, var modell for plaggene og mente at «Brukbarheten og komforten var på et lavmål for samtlige plagg. Stoffene virket ikke spesielt rengjøringsvennlige.»

Brukbarhet og komfort er subjektivt. Modeller må ofte vise frem klær de ikke personlig ville kjøpt. Rengjøring av plagg finner man kjapt ut av ved å se på vaskeinstruksjoner, eller sjekke materialet og bruke sunn fornuft. For ordens skyld: ull/teppekåpe på 30 grader på ullprogram, silke på håndvaskprogram på 30 grader.

Designerne i saken og våre metoder, uten at det vises til konkret kunnskap om noen av oss, trekkes i tvil ut fra personlige betraktninger om hva modellen liker av «klassiske, kledelige snitt».

Når det gjelder design og bærekraft er det viktig å ikke ha tunnelsyn. Alle designerne i saken har ulik estetikk og forskjellig tilnærming til bærekraft. Felles for oss er at vi forsøker å gjøre en forskjell i en bransje som grønnvasker over en lav sko. Vi har alle adressert et problem og brukt vår faglige kompetanse for å finne nye løsninger. Vi trenger et mangfold, også innenfor bærekraftig mote.

Jeg jobber med en yngre målgruppe som liker å skille seg ut – «I'm not a robot», er slagordet. Jeg mener at klær ikke trenger å være svarte eller hvite, med et klassisk snitt, for å kunne vare.

Opplysninger om praktisk brukbarhet, materialer, produksjonsland og vedlikehold, som påpekes, var ikke fokuset i artikkelen. Dog vil kjappe søk gi deg informasjon om dette, for samtlige av designerne.

Journalisten var spesielt interessert i forretningsmodell – på hvilken måte oppfordret vi til mindre forbruk? Jeg for min del baserer meg på å lage klær av gjenbruksmaterialer av god kvalitet, produsert ved en vekstbedrift i Norge, og holde sy- og broderi workshops.

Etter min bachelor i produktdesign i tekstil fra Oslo Met, studerte jeg «Sustainable Fashion» i København i 2011 og har siden det lest og fulgt med på utviklingen i bransjen.

I mine øyne er artikkelen konkret og faktabasert. Den viser til viktige opplysninger om at det bransjen gjør iht. bærekraft faktisk ikke holder, og presenterer designere som står på for å tråkke opp en ny, bærekraftig vei.

Konstruktiv kritikk og konkrete råd fra en professor i produktdesign er verdifullt for en nyetablert designer, klager fra en modell som ikke likte klærne hun skulle vise frem, er ikke like relevant.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.