Statskanalen hadde en samlet andel i den kommersielle målgruppen mellom 20 og 49 år på 23,7 prosent i november i år, mot 30,8 prosent året før, viser det månedlige tv-tallene fra Kantar TNS.

– Vi hadde vanvittig sterke tall i fjor høst med VM i sjakk fra London. Det påvirket hele høsten og forklarer mye av nedgangen på NRK 2 og noe av nedgangen til NRK1, sier NRKs TV-sjef Arne Helsingen til nettavisen Kampanje.

TV 2 med sterkest vekst

Fallet merkes særlig på hovedkanalen, som er ned til 17,1 prosent, fra 21,4 prosent året før.

NRK mister seere til alle de andre tv-nettverkene – men særlig til TV 2. TV 2s lineærkanaler øker markedsandelen fra 30,2 prosent i fjor til 34,2 prosent i november 2019.

Det gjør at den sterke TV 2-høsten fortsetter. DN har tidligere skrevet at TV 2s andel av reklamemarkedet på tv økte fra 49 prosent i 2017 og 2018 til 52 prosent i år for hele befolkningen, mellom januar og september.

Discovery Networks Norway øker sin andel fra 19,5 til 20,5 prosent i november. Nordic Entertainment Group økte sin andel fra 8,9 til 10,2 prosent.

Seertiden faller videre

Månedstallene fra Kantar TNS viser at den gjennomsnittlige seertiden på lineær tv faller rundt ti prosent – både i den kommersielle målgruppen mellom 20 og 49 år og i hele befolkningen.

I den kommersielle målgruppen ser nordmenn i gjennomsnitt 78 minutter tv hver dag.

For hele befolkningen er tallet høyere: På totalt 123 minutter per dag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.