Andelen internettbrukere per døgn var på 89 prosent i 2016 og 90 prosent i 2017, ifølge Norsk Mediebarometer.
Nordmenn er også på internett lenger, fra 140 minutter i 2016 til 158 minutter i 2017.
– Aldri før har befolkningen brukt så mye tid i gjennomsnitt på nettet per døgn. Økningen gjelder både menn og kvinner og for alle aldersgruppene fra ni til 66 år, sier Odd Vaage.
Det er 16–24-åringer som er de mest ivrige brukerne, med fire timer og 14 minutter per døgn, og mange bruker tiden på sosiale medier.
– Av dem som er på internett i løpet av en gjennomsnittsdag, hadde 73 prosent i 2017 vært innom Facebook, og 57 prosent hadde vært innom andre sosiale medier, forteller Vaage.
Færre leser aviser
– I 2017 leste 32 prosent av befolkningen én eller flere trykte aviser en gjennomsnittsdag, mot 38 prosent ett år tidligere, sier statistikkrådgiver Odd Vaage i SSB.
Denne utviklingen har pågått lenge. I 1997 var andelen papiravislesere på 84 prosent. Lesing av avisenes nettsider, som VG.no og Aftenposten.no, har også sunket.
– Leserandelen en gjennomsnittsdag var 52 prosent i 2017 mot 56 prosent i 2016 når det gjelder avisenes nettsider, sier Vaage.
Og færre ser på samme tv-program
Andelen som ser på de lineære tv-sendingene en gjennomsnittsdag, medregnet sendingene på internett, har i mange år holdt seg nokså stabil. De senere åra har det imidlertid vært en nedgang. Det gjelder også siste år.
– Andelen som ser tv var 67 prosent i 2016 og 62 prosent 2017. Tiden vi ser på tv har sunket siste år, fra 115 minutter per døgn i 2016 til 104 minutter i 2017, sier Vaage.(Vilkår)