Ifølge en melding fra Schibsted kjøper mediekonsernet mesteparten av aksjene i Matkanalen, en TV-kanal som baserer seg på matprogrammer.
Partene ønsker ikke å medgi størrelsen på salget. Matkanalen omsatte for 8,6 millioner kroner i 2018, en oppgang fra 7,2 millioner forrige år.
Matkanalen ble lansert i Norge i 2015, og viser både egenproduserte og innkjøpte programmer.
– Det er jo et stort, norsk medieselskap, det må jo være bra. Jeg tror jo at det kan bety gode vilkår for at Matkanalen kan vokse videre, sier Øivind Lindøe, sjef for Matkanalen.
Lindøe er gründeren bak kanalen som baserer seg på mat, som ble lansert 1. desember 2015. Han aviser at kanalen kommer til å endre seg drastisk.
– Vi driver jo ifra Haugesund og skal fortsette med det, noe jeg da syntes er kjekt. Dette er tross alt noe vi ville selv.
God match
Lindøe ønsker ikke å kommentere størrelsen på salget, men sier han og hans kolleger er fornøyd med interessen fra Schibsted.
– Jeg er veldig fornøyd med helheten i avtalen, det at Schibsted kom inn betyr vel at vi har gjort noe rett i alle de årene vi har jobbet med kanalen, sier Lindøe.
– Alt i alt vil jeg si det har vært en god match. For min og mine kollegers del vil vi få mange spennende muligheter, for det å bli en del av Schibsted åpner jo noen dører rundt i verden.
Investerer i utenlandsk inhold
Ifølge Lindøe vil kanalen fortsette å lage innhold selv, men planlegger også å kjøpe matprogrammer fra utlandet.
– Planen er jo å investere mer i innhold, vi skal kjøpe innhold fra både inn- og utlandet men også lage selv.
Etter handelen sitter Lindøe igjen med en eierandel 15 prosent av aksjene, mens Caiano Invest sitter med fem.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.