– De har vært gjennom store problemer de siste årene. Personvernskandalene har gjort at folk ikke stoler på Facebook. Jeg kjenner folk som vurderer å slette Facebook-profilen, sier Olga Tsomaeva (28).

Eldre sprer mest falske nyheter på Facebook
02:40
Publisert:

Både hun og venninnen Anni Hoda (28) har, som over to milliarder mennesker verden over, Facebook-profil. Men de begynner å bli lei, og de er ikke alene.

På kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institutes årlige omdømmeundersøkelse får Facebook et kraftig fall. Sammenlignet med i fjor stuper selskapet 6,9 poeng. Det er mest av alle og gjør at teknologiganten skraper bunnen med bare Ryanair og McDonald's under seg.

2018 var et skandaleår for Facebook med en rekke avsløringer om personvernsbrudd og slett håndtering av datasikkerhet.

Facebook er ikke overrasket

Administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland forteller at Facebook faller på både folks oppfatning av ledelse, etikk og økonomien deres.

– Folk mener selskapet må forbedre sikkerheten og personvernet, og bli mer etiske og ærlige. De hadde et middels omdømme i fjor og nærmer seg kategorien dårlig.

– Får dette noen konsekvenser for Facebook?

– De blir i større grad møtt med skepsis. Når et selskap med godt omdømme lanserer noe nytt vil man ta det imot med åpne armer. Men når et selskap med dårlig omdømme lanserer noe nytt vil de være skeptiske. Det gjør det vanskeligere å drive business, sier han.

Facebooks norgessjef, Rune Paulseth.
Facebooks norgessjef, Rune Paulseth. (Foto: Mikaela Berg)

Facebooks norgessjef Rune Paulseth er ikke overrasket over resultatene i undersøkelsen.

– Dette er ikke et sted vi vil være. Vi vil ikke være helt nederst uavhengig hvem vi er der sammen med. Samtidig er det ikke helt overraskende. Det var en del turbulens i 2018, så vi har en jobb å gjøre på tilliten vår.

– Det arbeidet har vi tatt tak i de siste seks månedene. Det investeres mange milliarder dollar, og vi har ansatt like mange folk som vi var fra før. Her i Norge hadde vi et stort arrangement på Youngstorget der alle var invitert, og vi forsøker å stille opp på alle medieforespørsler, sier han.

– Kan brukerne stole på at dere faktisk vil rydde opp?

– Det er ingen selskap som kan leve med dårlig omdømme. For oss er det veldig viktig. Det er ikke noe Facebook uten brukerne. Vi er avhengige av at de har lyst til å bruke tjenestene våre. Vi er derfor det selskapet som bruker mest penger på utvikling. Det er ikke sikkert at folk synes det går kjapt nok, men vi kommer ikke til å stoppe arbeidet. Vi må bli bedre.

Freia ned fra tronen

I år er det Tine som topper kåringen for første gang på 15 år, og vipper dermed Freia ned fra tronen. Finn.no lander på tredje plass.

– Det er veldig stas at forbrukerne viser oss denne tilliten. Kåringen er et gedigent klapp på skuldra til melkebønder og medarbeidere som gjør en fantastisk innsats, sier Lars Galtung, konserndirektør for kommunikasjon og bærekraft i selskapet.

– Tine har høyeste score noensinne. Det er første gang de er på topp på siden 2004. De scorer høyt på gode produkter og kvalitet, i tillegg er folk opptatt av naturen og bøndene som eiere. De sank voldsomt i 2005 etter «Synnøve Finden-saken», men har kjempet seg tilbake til toppen, sier Apeland.

«Synnøve Finden-saken» var konflikten mellom Tine og Synnøve Finden, der meierigiganten ble anklaget for brudd på konkurranseloven. Selskapet ble til slutt frikjent i Høyesterett.

Rema 1000-comeback

For to år siden gjorde Rema 1000 en elendig undersøkelse etter at planleggingen av bestevenn-strategien ble kjent i media, i tillegg til lanseringen av appen «Æ». Dagligvarekjeden var selskapet som falt mest på undersøkelsen, men i år er trenden motsatt.

Med en økning på 7,3 poeng, fra 69,2 til 76,7 poeng, er Rema 1000 det selskapet som stiger mest.

– Jeg tror at kundene opplever at vi er mer rendyrket i budskapene våre nå. Vi lærte utrolig mye av det som skjedde i 2017. Kundene våre har et sterkt familiært bånd til Rema 1000. De heier på oss når vi gjør det bra, og sier klart ifra når vi gjør noe feil, sier direktør Mette Fossum for kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema 1000.

– Hva var det som gikk galt i 2017?

– Vi ville ut og si noe om forskjellene i innkjøpsbetingelser som gjør konkurransen i markedet krevende, mens kundene opplevde at vi trakk tilbake varer de var glad i. Media blandet sammen «Æ» og bestevenn-strategien, og det gjorde det vanskelig for oss å kommunisere det vi egentlig ville.

– Var omdømmetapet medienes feil?

– Vi er selvforskyldt i at vi tok beslutninger som kanskje ikke var så gode. Vi gjorde en del feil, men i den mediestormen som kom, ble det krevende å komme gjennom lydmuren. De siste årene har vi brukt snuoperasjon og vi ser at den fungerer. Det er veldig gledelig. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.