11,3 prosent er den totale tilbakegangen i lesertall for papiravisene fra i fjor, ifølge lesertallsoversikten Mediebedriftenes Landsforenings (MBL) har gjort av 152 av landets avistitler mellom 2016 og 2017.

Se hele oversikten over avisenes og magasinene lesertall nederst i saken.

Fortsatt nedgang

I den detaljerte oversikten kommer det frem at Aftenposten, landets mest leste papiravis, opplever en nedgang på nærmere 67.000 lesere. 406.300 mennesker leser Aftenposten på papir hver dag, mot 473.200 lesere på samme tid i fjor. Det er et fall på 14,14 prosent.

VG faller fra 368.200 til 321.100 lesere på papir, en nedgang på nesten 12,8 prosent. Dagbladets nedgang fra 223.500 i fjor til årets 186.300 utgjør en nedgang på 16,64 prosent.

Dagens Næringsliv opplever en nedgang på 16,44 prosent, fra 202.500 til 169.200 lesere.

Bare seks av de totalt 152 innrapporterte avistitlene opplever en økning i lesertall, mens 99 opplever nedgang.

MBLs oversikt viser at 46 prosent av befolkningen leser minst én papiravis en gjennomsnittlig dag, et tall som øker til 50 prosent om man bare teller hverdager.

I snitt leser vi 0,7 papiraviser daglig.

Mobil tar igjen papir

Samtidig går lesingen av mediehusenes nettaviser på desktop (altså på pc eller Mac) tilbake med 4,1 prosent.

VG, Norges mest populære nettavis, faller under to millioner lesere på desktop. 1.987.300 lesere er daglig innom webutgaven til VG, mot 2.010.000 i fjor.

Mediehusene opplever en positiv utvikling på mobilutgavene sine, med en samlet økning på 7,6 prosent, melder MBL.

Mobilutgavene har nå en daglig dekning på 43 prosent av norske nyhetslesere. Til sammenligning har papiravisene en dekningsgrad på 46 prosent.

VG er Norges desidert største mediehus på mobil, med over 1,4 millioner lesere hver dag. Det er en økning på 6,3 prosent fra fjoråret.

Samtidig opplever NRK.no størst mobilvekst, med en økning på nesten 24,7 prosent fra 607.300 til 757.200 daglige lesere.

De har med det tatt igjen Dagbladets mobillesing, som det siste året har økt med 1,93 prosent fra 693.400 til 706.800.

Total nedgang

Totalt bruker 82 prosent av befolkningen innhold produsert av norske mediehus.

Schibsted-konsernet er mediekonsernet som når ut til flest lesere, med VG og Aftenposten som to av Norges tre mest populære mediehus.

VG er størst totalt på papir, nett og mobil, med til sammen 2.348.500 lesere innom minst én av VGs plattformer i løpet av dagen. Det er imidlertid en liten nedgang på 0,9 prosent fra fjorårets tall.

Aller Media-eide Dagbladet er på annenplass med 1.439.500 brukere, men synker fire prosent fra i fjor på 1.499.500.

Aftenpostens 1.198.900 daglige brukere plasserer de på en tredjeplass, men også de opplever nedgang. I fjor brukte rundt 1.237.200 Aftenposten daglig. Det utgjør en nedgang på 3,1 prosent.

Tilbakegang for lokalavisene

Blant de 134 lokal- og regionsavisene med færre enn under 50.000 lesere, oppleves en tilbakegang i lesertall på 10 prosent, melder MBL.

Fem titler opplever flere lesere, og 82 prosent en nedgang i lesertallene.

Totalt på papir, nett og mobil er Bergens Tidende Norges største lokalavis med 288.800 brukere hver dag. Adresseavisen følger på annenplass med sine 251.900 brukere.

Etter et gap på 60.900 brukere kommer Stavanger Aftenblad 191.000

Fremgang for magasinene

Magasinlesning øker derimot med 3,6 prosent viser målingen fra Kantas TNS, som MBL henter tallene sine fra.

Det er magasingruppene «Jakt/friluft» og «Matblader» som opplever den største fremgangen.

Norges jeger- og fiskerforbund-utgivelsen Jakt & Fiske har det siste året økt lesertallene fra 208.000 til 227.000, mens det Egmont-eide matmagasinet Maison Mat øker fra 84.000 til 108.000.

Særlig fremgang gjør også Se og Hør, som lenge har slitt med synkende opplagstall. De øker med 26.000 lesere, og har totalt en leserskare på 474.000 av sin tirsdagsutgave.

27 prosent leser daglig minst ett magasin, mot 31 prosent i fjor. Altså leser færre magasiner daglig, selv om det samlet sett er fremgang for de 75 magasinene MBL har hentet tall fra. Forklaringen er at flere magasiner har fått færre årlige utgivelser, skriver MBL.

Magasinene blir i gjennomsnitt bladd gjennom 3,4 ganger, som er en tilbakegang fra 3,6 i fjor. Rundt 60 prosent av magasinenes sider blir sett på hver gang man tar frem et magasin.(Vilkår)