Bladet ble lansert i 1957 og hadde frem til 2005 et opplag på mer enn 60.000 eksemplarer. De siste årene har det derimot gått nedover og nå legges papirutgaven ned.

I 2018 hadde motemagasinet et opplag på 11.429.

– Dette viser, ikke overraskende, at jenter og unge kvinner i stor grad lever sine liv og bruker tiden sin på nye digitale plattformer, sier ansvarlig redaktør og direktør i VO Ung, Martine Lunder Brenne i en pressemelding og fortsetter:

– Vi har satt oss ambisiøse mål spesielt frem til 2022. Og for å ha fullt fokus på våre vekstinitiativer jobber vi aktivt med forvaltning av vår eksisterende portefølje. Og nå ser vi at tiden er inne til å avvikle printutgaven av Det Nye, slik at vi kan fokusere på andre ting. Vi skal fortsette å nå unge kvinner, og setter nå full gass på å videreutvikle digitale kanaler, podkast, Youtube og event – men det blir uten magasinet Det Nye.

Det Nye har hatt jenter og unge kvinner som målgruppe og skrevet om mote, skjønnhet, samliv, helse, trening og kosthold. Brenne sier til DN at de ikke har bestemt seg for om merkevaren skal leve videre på nett eller ikke.

– Det er for tidlig å si om det skal leve videre eller ikke. Bladet skal ikke finnes lenger og det er en del av en offensiv satsing digitalt. Vi har klikk.no og skal fortsette å jobbe med stoffet både der og på Side2.

– Var det en vanskelig avgjørelse å ta?

– Det er jo ikke en avgjørelse vi tar med letthet, så det har ikke vært noen enkel prosess. Men det har vært en nøye prosess der vi har vurdert en haug av muligheter. Når vi var ferdig med prosessen var ikke dette et vanskelig valg å ta.

– Var ikke bladet lønnsomt lenger?

– Det har med lønnsomhet å gjøre. Det Nye har vært en supersterk merkevare, men det er lenge siden opplaget begynte å falle. Det er ingen hemmelighet. Det viser at unge kvinner er andre steder enn på print. Vi må være der de er. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.