Papirinntektene i avisene er fallende og det store spørsmålet er om mediehusene klarer å kompensere med digitalabonnenter.

Eieren av Adresseavisen og flere lokalmedier klarer å fortsette veksten i abonnementsinntektene. Antall abonnement økte med 5% til 193 092 (184 414), drevet av at antall digitale abonnement økte med 69% til 48 515 (28 780). Abonnementsinntektene økte med 7 prosent i første kvartal til 135 (126) mill.

– Det er gledelig at bruken av de digitale innholdsproduktene øker stadig. Grunnlaget for dette legges ved at våre dyktige journalister lager godt redaksjonelt innhold og bidrar til å sette dagsorden. Støttet av økt fokus på analyse og innsikt i leservaner og kjøpervaner, er jeg trygg på at veksten vil fortsette, sier konsernsjef Per Axel Koch.

Konsernets digitale annonseinntekter vokste for fjerde kvartal på rad. Digitale annonseinntekter økte med 9% til 55 (50) mill. i første kvartal, mens samlede annonseinntekter ble redusert med 3% til 149 (154) mill., drevet av at papirbaserte annonseinntekter ble redusert med 9%.

– Vi fortsetter å lykkes i det digitale annonsemarkedet, hvor vi har etablert gode digitale løsninger og har dyktige medarbeidere som finner gode løsninger for våre annonsekunder. Dette har gitt oss klart styrket konkurransekraft, sier Koch.

Driftsinntektene i første kvartal økte fra 373 til 374 millioner sammenlignet med første kvartal i fjor. Driftsresultatet ebitda økte fra 22 til 24 millioner i første kvartal.(Vilkår)

Eldar Sætre om Salah, Liverpool og Statoil
01:26
Publisert: