Mediekonsernet Polaris Media asa, som blant annet eier norske aviser som Adresseavisen og en rekke lokalaviser, leverte et langt svakere resultat for 2019 enn det foregående året. Polaris er også på eiersiden i Schibsteds Finn.no, med en eierandel på 9,99 prosent. Verdien på aksjeposten var ved utløpet av fjerde kvartal 2019 verdsatt til 1,9 milliarder kroner. Posten har økt i verdi med 585 millioner i løpet av året.

Konsernet fikk et driftsresultat på 47 millioner kroner i 2019 – over 30 millioner mindre enn i 2018, da resultatet ble 79 millioner.

Samtidig har Polaris økt driftsinntektene med nær en milliard kroner. I 2019 omsatte konsernet for 2,3 milliarder, mot 1,5 milliarder i 2018.

– Enorme prosjektkostnader

Den økte omsetningen skyldes både økte abonnementsinntekter, samt økning i digitale annonseinntekter på syv prosent. Inntektene fra annonser på papir falt dog med 12 prosent.

– Vi er godt fornøyd med 2019, det har vært et spennende og innholdsrikt år for Polaris. Gjennom to store prosjekter har vi økt antall abonnenter fra rundt 200.000 til rundt 500.000, sier konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media til DN.

Prosjektene han sikter til er oppkjøpet av det svenske mediekonsernet Stampen Media, samt etableringen av Polaris Media Sør, som omfatter aviser som Agderposten, Fædrelandsvennen og Varden.

Det svenske konsernet har slitt i flere år. Etter at Polaris tok over, har de vært gjennom en større omstrukturering.

– Det har vært et år med enorme prosjektkostnader og strukturkostnader for å sikre effektiv drift fremover. Den underliggende driften går veldig bra, selv om vi har hatt store engangskostnader i 2019, sier økonomidirektør Håkon Brækken i Polaris Media.

Øker ujustert resultat

Koch viser til vekst i konsernets ujusterte driftsresultat for 2019.

– Det gir det beste bildet av driften. Kvartalstallene er gode, egenkapitalen vår er god, og vi har god likviditet. Vi er godt fornøyde med den underliggende forbedringen, sier han.

Det ujusterte driftsresultatet kom på 190 millioner kroner i 2019, mot 159 millioner kroner i 2018.

– Vi er nok det raskest voksende mediekonsernet i Skandinavia, og vi er godt posisjonert både i Norge og Sverige. Vi har gjennomført store prosjekter og kan samtidig legge frem et godt resultat for den eksisterende virksomheten. Vi er nå godt posisjonert for videre utvikling i selskapet, sier Koch. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.