Saken oppdateres!

Det opplyser Polaris Media i en børsmelding. Det nye mediehuskonsernet skal hete Polaris Media Agder As. Polaris skal eie 51 prosent, mens Agderposten Medier skal kontrollere de resterende 49 prosent.

Mediehuset blir etablert ved at Polaris Media kjøper Schibsteds mediehus og distribusjonsvirksomhet i Vest-Agder, som deretter slås sammen med Agderposten Medier. Schibsted eier 29 prosent av aksjene i Polaris.

Det nye konsernet vil bestå av de 3 regionale mediehusene Fædrelandsvennen (Kristiansand), Agderposten (Arendal) og Varden (Skien) og de 6 lokale mediehusene Lister (Farsund), Lindesnes (Mandal), Søgne og Songdalen Budstikke, Vennesla Tidende, Lillesands-Posten og Grimstad Adressetidende.

Fædrelandsvennen har et samlet resultat før skatt på minus 23 millioner kroner de tre siste årene.

- Agder er en region i endring, med nært forestående fylkessammenslåing fra 1. januar 2020 og en sterkt utbedret infrastruktur som har skapt økt mobilitet og handel innad i regionen. Med grunnlag i et sterkt industrielt rasjonale for økt samarbeid i regionen har Polaris Media, Agderposten Medier og Schibsted over tid arbeidet med sikte på å slå sammen medievirksomhetene, sier styreleder Willem Sijthoff i Agderposten Medier i en pressemelding.

- Polaris Media Agder vil bestå av en rekke sterke mediehus med solid historikk og dyktige medarbeidere som har klart å skape ledende brukerposisjoner og sterkt engasjement lokalt og regionalt i Agder og Telemark. Polaris Media ser frem til å jobbe sammen med eierne og ledelse i Agderposten Medier for å utvikle disse mediehusene videre, og bidra til å lykkes med den digitale transformasjonen, i samspill med resten av Polaris Media, og i et strategisk samarbeid med Schibsted, sier Per Axel Koch, konsernsjef i Polaris Media i pressemeldingen.

Det er Nils K. Gauslaa som blir administrerende direktør i det nye mediekonsernet. Sjefredaktør Eivind Ljøstad i Fædrelandsvennen skal inngå i konsernledelsen i Polaris Media.

– Vi har i mange år samarbeidet svært godt med Fædrelandsvennen på flere viktige områder. Med Schibsted har vi siden 2012 hatt et omfattende og godt trykkerisamarbeid, og med Polaris Media får vi inn en tung industriell medeier med matchende kultur og tankesett. Gjennom partnerskapet med Polaris Media vil vi stå enda bedre rustet til å møte fremtidens utfordringer og til å videreutvikle mediene til nytte for eksisterende og nye brukere og kunder i ett samlet og spennende Agder, sier Gauslaa i pressemeldingen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.