Onsdag klokken 11.00 startet den første budrunden på rettighetene til å vise Premier League i de nordiske landene Norge, Finland, Sverige og Danmark. De som er interessert i å by på rettighetene kunne gjøre det frem til klokken 13.00.

DN er kjent med at det i denne perioden var mulig å legge inn separate bud på rettighetene til å vise den engelske fotballigaen i hvert av de fire landene, eller i alle landene samlet. Var man interessert i rettighetene, måtte man legge inn bud på rettighetene til å vise de neste tre sesongene med Premier League. Alternativt kan man også legge inn bud på de neste seks sesongene. Tre- eller seksårsperioden det er snakk om starter med fotballsesongen som går fra 2022/2023.

Premier League er den øverste divisjonen for herrefotball i England, og drives som et aksjeselskap der de 20 lagene som spiller i ligaen er aksjonærer.

– Det er ingen tvil om at dette er de viktigste rettighetene som er på markedet. Det er snakk om rettigheter som går gjennom ti måneder av året, og ikke bare i noen få uker. Samtidig er følelsene for engelsk fotball store i Norge og det er høy betalingsvillighet for Premier League-rettigheter, sier tv-ekspert Lasse Gimnes.

Han understreker at han ikke er tilknyttet noen aktører i denne budrunden.

Strenge krav til finansiering

Siden 2010 er det TV 2 som har hatt rettighetene til å vise Premier League-kamper i Norge. Disse vises på TV 2s lineære sportskanaler, samtidig som de er tilgjengelige gjennom TV 2s strømmetjeneste TV 2 Sumo. For å få tilgang til kampene må man ut med minst 449 kroner i måneden, og etter det DN forstår utgjør inntekter fra TV 2s sportspakker en betydelig andel av inntektene til TV 2 Sumo.

Forrige gang kanalen gikk ut med abonnementstall på TV 2 Sumo var i oktober 2018, da den passerte 400.000 abonnenter. TV 2 fikk en tydelig abonnementseffekt av at Ole Gunnar Solskjær tok over som manager i Manchester United, først på midlertidig basis i desember 2019, og senere permanent. Etter det DN forstår skal abonnementstallet nærme seg 500.000.

Det er ikke billig å vise den engelske fotballigaen på tv. DN har tidligere skrevet at TV 2 betalte nær 1,9 milliarder kroner for rettighetene fra 2016/2017-sesongen til 2018/2019-sesongen.

I tilbudsdokumentet fra Premier League, som beskriver kravene til de som vil by på rettighetene, er selskapet klare på at det er usannsynlig at noen vil stikke av med rettighetene i seks år, med mindre det høyeste budet kan stille en «betydelig garanti» for finansieringen.

Denne garantien må også utdypes i skjemaet som må fylles ut for å legge inn bud.

Tause om potensielle bud

Det er naturligvis knyttet mye spenning til hvem som stikker av med rettighetene til å vise Premier League, men grunnet hemmeligholdet rundt budrunden er det også knyttet spenning til hvem som faktisk kommer til å by.

Etter hva DN forstår er budrunden som foregikk onsdag en blind budrunde. Altså får ikke de som byr noen informasjon om hvem de andre interessentene er, eller hvor mye som bys av andre. Med andre ord er det ikke sikkert allmennheten får vite hvem som kjempet om rettighetene, når en eventuell vinner kåres.

All kontakt mellom Premier League og potensielle interessenter er også taushetsbelagt, det samme er kravene til de som byr, samt budskjemaet.

Samtidig er det såpass stor variasjon i hva man har anledning til å by på, at det ikke er utenkelig at det kommer en budrunde til. For eksempel kan én aktør komme med godt bud på rettighetene til tre sesonger med Premier League i alle de fire landene, samtidig som en annen aktør kommer med et bedre bud på seks sesonger med Premier League i ett av de fire landene.

TV 2 kan utfordres

Kilder DN har snakket med trekker frem Nordic Entertainment Group (Nent) som hovedkonkurrent for TV 2 om rettighetene. Nent sitter i dag på rettighetene til Premier League både i Sverige, Danmark og Finland, og har muligheten til å legge inn et bud for alle de fire landene. Tv-ekspert Gimnes mener også at Nent står i en god posisjon til å satse på Premier League i Norge.

– Nent har kuttet seg inn til margen og kjørt ned kostnadene sine i Norge. Det er mye lettere å bygge opp en organisasjon enn å redusere den. Dersom Nent sikrer seg rettighetene og skal bygge ny organisasjon med nye kommentatorer og eksperter, vil søkerne stå i kø, sier han.

Samtidig står TV 2 svært utsatt til. Premier League-rettighetene beskrives som helt uvurderlig for TV 2 Sumo. Å miste disse rettighetene vil være et hardt slag for TV 2s satsing på strømmetjenesten.

– Forberedt på konkurranse

Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2 Sarah Willand sier at de gjerne skulle hatt Premier League-rettighetene til odel og eie, men at de er klare over at det ikke er tilfellet.

– Vår oppgave er å levere et så godt produkt som mulig til norske Premier League-fans i den perioden vi har rettigheten, men vi er forberedt på konkurransen vi møter om å forvalte rettigheten videre.

Hun legger ikke skjul på at de har nytt godt av rettighetene, og da særlig etter at norske Ole Gunnar Solskjær fikk ansvaret for Manchester United.

– Det er en stor interesse for engelsk fotball i Norge, men ved hjelp av Ole Gunnar Solskjær har vi også nådd ut til et publikum vi ikke hadde tidligere. Det er åpenbart at enda flere nordmenn har fått et forhold til og ønsker å følge Premier League etter han ble ansatt som manager.

På spørsmål om en kommentar til saken skriver Nent følgende til DN i en epost: «Vi er blitt informert av Premier League at en budprosess nå er åpen for rettigheter etter 2021/2022-sesongen og ser for øyeblikket gjennom vilkårene. Utover det kommenterer vi ikke pågående eller fremtidige forhandlinger», skriver Tobias Gyhlénius, sjef for eksternkommunikasjon i Nent Group.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.