– Ni stykker har sagt ja til sluttpakke og tre har fått nye arbeidsoppgaver. Det er naturligvis trist å miste gode kolleger, men vi må sette tæring etter næring i et usikkert reklamemarked, sier konsernsjef Lasse Kokvik til DN.

Bauer Media driver blant annet radiokanalene Radio Norge og Radio 1.

– Vi har i løpet av de siste årene investert tungt i kanaler og innholdsproduksjon, og i dagens volatile reklamemarked må vi se hvordan vi disponerer våre ressurser.

– Hvor er det dere kutter?

–Det ønsker vi å holde for oss for selv men kuttene er tatt på områder i bedriften som i liten grad vil påvirke kanaltilbudet vårt, sier Kokvik.

Fallende inntekter

I 2017 endte mediekonsernet med et resultat før skatt på minus 22,8 millioner kroner. Tallene for 2018 er enda ikke klare, og Kokvik ønsker ikke å kommentere fjorårstallene.

Det er ingen hemmelighet at reklameinntektene til tradisjonelle mediekanaler faller. Også for radio har inntektene falt kraftig de siste årene.

– Det er veldig vanskelig og trist med oppsigelser. Likevel har dette omstendighetene tatt i betraktning vært godt håndtert, sier Kjetil Kjær Andersland som er leder for Norsk Journalistlags redaksjonsklubb i Bauer Media.

Flere kutt

Dette er ikke første gangen Bauer reduserer ressursbruken. I januar skrev DN at seks til åtte personer i staben som jobbet med Radio 1 forsvant. Dette var ansatte som var tilknyttet produksjonsselskapet Rubicon. Produksjonsselskapet produserer blant annet Radio 1s flaggskip «Morgen på Radio 1» der Niklas Baarli, Samantha Skogrand og Lars Berrum er gallionsfigurer.

– Dere har vært gjennom flere kutt nå. Er dette den siste runden eller er det enda flere som må gå?

– Vi håper og mener at vi har nå har gjort det som skal til, men i denne bransjen er ingenting sikkert. Den lederen som kan være sikker for all fremtid på å ikke måtte kutte kostnader, vil jeg gjerne gå i lære hos, sier Kokvik.

Radio 1 ble startet på 1980-tallet og var en førende kommersiell radiokanal i mange år. Men den mistet fotfestet på fm-båndet i en kaotisk konsesjonsrunde i 2008-2010, og ble etter hvert lagt ned. I januar 2018 ble merkevaren igjen gjenopplivet, denne gangen som en ren dab-kanal under Bauer Media.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Dette skal til for å overbevise investeringsdirektør Alexandra Morris i et jobbintervju
00:53
Publisert: