– Vi har ikke like mange personer som tidligere som jobber ensrettet med Radio 1 redaksjonelt.

Administrerende direktør Lasse Kokvik i Bauer Media bekrefter at produksjonen i Radio 1 nedskaleres.

Radio 1 ble startet på 1980-tallet og var en førende kommersiell radiokanal i mange år. Men den mistet fotfestet på fm-båndet i en kaotisk konsesjonsrunde i 2008-2010, og ble etter hvert lagt ned.

Morgensendingen på Radio 1 ble relansert i 2018, med Niklas Baarli (til venstre), Samantha Skogrand og Lars Berrum.
Morgensendingen på Radio 1 ble relansert i 2018, med Niklas Baarli (til venstre), Samantha Skogrand og Lars Berrum. (Foto: Radio 1)

Kokvik har omtalt Radio 1 som «norgeshistoriens største kommersielle radio-merkevare», og i januar 2018 bestemte Bauer Media seg for å gjenopplive merkevaren som en ren dab-kanal.

Rigger ned flaggskip

Produksjonsselskapet Rubicon har produsert morgensendingen «Morgen på Radio 1» for Bauer Media og Radio 1.

Morgenshowet er markedsført som kanalens største «flaggskip», mens Radio 1 er «en fullservice kanal med programledelse gjennom hele sendedagen». Kanalens mål var å friste lytterne som er litt for voksne for P3, og det yngre sjiktet som bruker en del tid på P4, ifølge Rubicons nettsider.

Nå rigges flaggskipet noe ned.

– Det er seks til åtte personer som er berørt. Det innebærer at noen færre personer jobber redaksjonelt spesielt med Radio 1 og morgenshowet, sier Kokvik.

Ni radiokanaler

Nedskaleringen av Rubicons produksjonsoppdrag for Radio 1 skjedde etter det DN forstår i forbindelse med overgangen til en ny avtaleperiode mellom Rubicon og Bauer Media fra 2019.

De berørte medarbeiderne er dermed ikke oppsagt fra Bauer Medias side.

– Men Rubicon gjør nå samme jobb med færre folk?

– De gjør den jobben vi er blitt enige om at de skal gjøre for Radio 1 i 2019. Vi har justert produksjonen og kommet til en annen avtale med Rubicon.

– Dette er vel et innsparingstiltak?

– Bauer Media opererer ni kanaler totalt. Vi har vært tydelig på at det er nybrottsarbeid å gå over til en heldigital radiovirkelighet. Vi jobber med å optimalisere vår totale kanalportefølje til enhver tid, sier Kokvik.

Han hevder lyden av Radio 1 er vel så bra i 2019 som i 2018.

– Hvis du lytter til Radio 1 i dag, hører du ikke spesielt stor forskjell fra i fjor. Det er samme idé, samme produkt og til dels med de samme folkene, sier han.

Kjetil Kjær Andersland er leder for Norsk Journalistlags redaksjonsklubb i Bauer Media.

– Ingen av dem som har jobbet med Radio 1 har vært organisert i NJ-klubben i Bauer Media. Jeg er ikke kjent med hva som har skjedd med Radio 1 i siste runde, sier Andersland.

Går fra fem til tre

Cathinka Rondan, prosjektsjef for radio i Rubicon, bekrefter at Rubicon leverer en produksjon til Bauer.

– Resten av Radio 1 er vi ikke ansvarlig for. I 2018 hadde vi en kontrakt med Bauer om å levere Morgen på Radio 1 med fem mennesker. I 2019 har vi en kontrakt med Bauer om å levere Morgen på Radio med tre mennesker. Vi leverer fortsatt et godt produkt vi er veldig fornøyd med. Det innebærer ingen bemanningsreduksjoner i Rubicon, skriver Rondan i en tekstmelding.

– Var det harde forhandlinger for lande en ny avtale?

– Vi visste hele tiden at det skulle bli en ny avtale, fra vi begynte å diskutere om det kunne gjøres med færre mennesker, sier Rondan.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Denne radiokanalen sender fortsatt på fm. Eller gjør den det?
Svein Larsen i Radio Metro har både konkurrenter og myndigheter på nakken, men mener bestemt han driver lovlig.
01:09
Publisert: