De offisielle lyttertallene for radio i uke 27/2018 viser at radiolyttingen til de nasjonale kanalene fortsetter å falle. Nå hører kun halvparten av alle nordmenn, 51,2 prosent, daglig på radio. Verst har nedgangen gått utover Radio Norges hovedkanal som nå er nede i 3,4 prosent daglig oppslutning, tilsvarende 153.000 personer, ifølge TNS Kantars lyttertall fra PPM.

Inntektspotensialet til kommersielle radiostasjoner baserer seg på evnen til å levere så mange lyttere som mulig, som hører så lenge som mulig, slik at annonsørenes budskap treffer bredt ut og gjentatte ganger til det samme publikumet. Antall lyttere, og tiden folk bruker på å lytte, utgjør varelageret til kommersielle radiostasjoner. Når lyttertall og lyttertid går nedover betyr dette at radiostasjonene har færre varer å selge.

Sammenlignet med perioden januar-mai i fjor har reklameomsetningen på radio som går gjennom mediebyråene, falt med 12 prosent, og isolerer vi mai, ser vi en tilbakegang på 26,9 prosent, ifølge tall fra Mediebyråforeningen. Så langt i år er det dermed mye som tyder på at annonsørene har tatt konsekvensen av nedgangen i lyttertallene på radio og valgt å bruke pengene sine på andre mediekanaler.

Hilde Apneseth, salgs- og markedsdirektør i Radio Metro
Hilde Apneseth, salgs- og markedsdirektør i Radio Metro

Alle kommersielle radiokanaler er naturlig nok svært opptatt av å tiltrekke seg så mange lyttere som mulig for å sikre seg et godt og stabilt varelager. Det er derfor jeg med stigende irritasjon det siste halve året har lest gjentagende uttalelser fra ledelsen i både P4 og Radio Norge om at nedgangen i lyttertallene etter FM-slukkingen er «planlagt, og som forventet». Ledelsen i P4 og Radio Norge har utrolig nok valgt å droppe den distribusjonskanalen som det absolutte flertall av kundene, altså lytterne, foretrekker å bruke for å konsumere bedriftens produkt, og varelageret er dermed redusert betraktelig.

Jeg sammenligner gjerne beslutningen om å droppe fm med en tenkt situasjon der Meny velger å stenge alle sine 185 fysiske butikker fordi de nå har åpnet en nettbutikk. Det er mulig at vi kjøper all mat via nettet i fremtiden (dab), men inntil videre foretrekker nesten alle å plukke varene selv, og Meny fortsetter derfor klokelig nok å selge varene sine til oss i fysiske butikker (fm). Jeg spør: Hvilken kommersiell ledelse er det som med vettet i behold planlegger å tape kunder, og dermed redusere bedriftens potensial for inntekter?

Stadig flere begynner å forstå at det var en håpløs kommersiell beslutning å tvinge radiolytterne over på dab. I DN 20. juli kan vi likevel lese nok et tøyseutsagn om den rådende situasjonen fra Lasse Kokvik, administrerende direktør i Bauer Media som blant annet eier Radio Norge. Regnskapstallene for Bauer er nå offentlige, og disse viser at selskapets resultat er forverret med 25,4 millioner kroner fra 2016 til 2017. For 2017 leverer selskapet et underskudd på 23 millioner kroner.

Likevel uttaler Lasse Kokvik at både styret og ledelsen «sier seg godt fornøyd med resultatet». Igjen forundres jeg over at ledelsen i de nasjonale kommersielle kanalene kan tillate seg å prate tull gang etter gang uten at det blir spurt et eneste oppfølgingsspørsmål. Dersom styret og ledelsen i Bauer Media er «godt fornøyd» med å tape 23 millioner kroner av en totalomsetning på 175,7 millioner kroner, er det muligens på tide å vurdere sin stilling. Igjen spør jeg: Hvilken kommersiell ledelse er det som med vettet i behold planlegger å tape kunder, og endog er «godt fornøyd» når det skjer?

Slukkeåret 2017 er tilbakelagt. Nå er det på tide at ledelsen i P4 og Radio Norge stilles noen helt sentrale oppfølgingsspørsmål om hvordan det egentlig står til nå etter at første halvår 2018 er unnagjort. De har selv valgt å forlate fm-båndet, lyttertallene er nedadgående og reklameomsetningen på radio er så langt redusert med 12 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det er ikke lenger mulig å tro på at alt som skjer er «planlagt og forventet». Alle som er interessert i utviklingen av norsk radio etter at lytterne ble tvunget over på dab, fortjener at det blir satt en stopper for tøysepraten i radiobransjen.(Vilkår)

Elbilen som skal erstatte din konvensjonelle bil
Det norske markedet skriker etter elbiler med lang rekkevidde. Her er den de skriker høyest etter.
02:33
Publisert: